ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


פרידריך מתיאס אלכסנדר (1955-1869) ותגליותיו




גם אתם יכולים!

תרומתו הגדולה של אלכסנדר הייתה פיתוח תהליך שיטתי ויעיל שכל אדם מן השורה יכול ללמוד באמצעותו לשפר את איכות התפקוד הפיזי שלו בכל פעילויותיו בחיי היומיום השגרתיים והמקצועיים. גם אתם יכולים!

"Every man, woman and child holds the possibility of physical perfection, it rests with each of us to attain it by personal understanding and effort"
F.Matthias Alexander


"בידיו של כל גבר, אישה וילד האפשרות להגיע לשלמות פיזית, מה שנשאר לכל אחד מאיתנו הוא להשיגה באמצעות הבנה אישית והתכוונות" - דבריו של פרידרך מתיאס אלכסנדר.

מי היה אלכסנדר?

F. Matthias Alexander

פ.מ. אלכסנדר נולד ב-20 בינואר 1869 באוסטרליה ועבר להתגורר בלונדון. בילדותו סבל מבעיות נשימה, ובבגרותו היה שחקן שדקלם יצירות של שייקספיר. במהלך השנים סבל מליקויים בגרונו ובמיתרי הקול. הרפואה לא מצאה מזור לבעייתו. אלכסנדר שם לב שצרידותו הופיעה רק בזמן הופעותיו, והניח שיש משהו שהוא עושה באופן לא מודע אשר גורם לו לבעיות בהפקת הקול בעת ההופעה.

בתהליך של 10 שנים בדרך של התבוננות מול מראות וניסוי על עצמו הגיע למסקנה כי בעת הקריאה הוא מכווץ את צווארו וגורם לגבו להתכווץ ולהתקשות.

תגליתו הראשונה: "הפיקוד הראשוני"

תגליתו הראשונה הייתה כי קיים באדם מנגנון על ששולט על פעולת כל מערכות הגוף לו קרא "הפיקוד הראשוני" The primary control זהו מנגנון מולד המציין את יחסי הגומלין הדינמיים בין הצוואר לראש ובין הראש לגו. מנגנון זה קובע את איכות השימוש והתפקוד של הגוף כולו, כלומר הוא שקובע את מתח השרירים המופעל בכל פעולה של הגוף. מהתבוננות הסיק אלכסנדר כי אצל רוב בני האדם הצוואר מכווץ במידה כלשהי ומגביל את חופש התנועה של הראש, כך הוא לוחץ על הגב, מצמצם את חופש התנועה של הגוף ופוגם בתפקוד הכללי. אלכסנדר מצא דרך לשפר את הפיקוד הראשוני בתהליך של חשיבה. הוא פיתח הליך שבאמצעותו ניתן להנחות את הצוואר באופן מודע להיות חופשי כדי שיאפשר לכוון את הראש לפנים ולמעלה, ואז הגו יוכל להתארך ולהתרחב וכתוצאה מכך יפעלו כל מנגנוני הגוף באופן יותר חופשי.

חזרה לתנאים הראשוניים אשר טבועים בנו מלידתנו

F. Matthias Alexander

אצל ילדים פועל הפיקוד הראשוני באופן אינסטינקטיבי, אך כבוגרים רובנו "מקלקלים" אותו שלא במודע. בטכניקת אלכסנדר תוכלו לשנות את התנאים שאפשרו את קלקולו, ולחזור לתנאים הראשוניים של חופש, שיווי משקל טבעי ואיזון אשר טבועים בכם מלידתכם, ואז מתאפשר לפיקוד הראשוני לפעול כראוי.

תגליתו השנייה: קשר הדוק בין שימוש לתפקוד

אלכסנדר מצא כי קיים קשר הדוק בין שימוש לבין תפקוד: השימוש מציין את יחסי הגומלין הדינמיים בין מנגנוני הגוף השונים ואת עצם הפעלתם, ואילו התפקוד מציין את סוג הפעילות. הקשר הוא בין איך עושים את מה שעושים . השימוש הוא הבסיס לתפקוד והוא שקובע את איכותו. מהתנסותו על עצמו ומהתבוננות בתלמידיו הוא גילה כי בכל פעולה שרובנו מבצעים אנחנו משתמשים במתח שרירים עודף בכל הגוף אשר משפיע במיוחד על השימוש ברגליים ובא לידי ביטוי בבהונות מכווצות וכפופות למטה עד כדי יצירת קשת מוגזמת בכפות הרגליים, ואז משקל הגוף נוטה יותר מדי לחלק החיצוני שלהן, ופוגע ביציבות הגוף בכללותה.

התגלית השלישית: הגוף פועל בשלמות

מכאן שהגוף פועל בשלמות - אלכסנדר נוכח מהתבוננות על עצמו במראה כי בעת שהוא עומד ומדקלם הוא משתמש לא רק בחלקים ספציפיים הקשורים להפקת הקול, אלא גם בכל חלקי הגוף שנדרשים לפעולות הנלוות לדקלום כמו: עמידה, הליכה, מחוות בזרועות ובידיים ועוד. הוא גילה שבעת שהוא מדקלם הוא משתמש בחלקים אחרים אלו של הגוף באותה דרך שגויה שבה הוא משתמש בראש ובצוואר, בקנה, במיתרי הקול ובאיברי הנשימה, וכי שימוש זה כרוך במצב של מתח שרירים מיותר בכל הגוף. מסקנתו הייתה כי דרך שגויה זאת של שימוש בעצמו יוצרת שימוש לקוי משולב בכל המנגנונים הפיזיים-המנטליים שלו, וכי זהו השימוש המורגל השגוי שהוא רגיל לעשותו בכל פעולותיו. שימוש מורגל זה תופס את מקומו של ההרגל הטבעי-אינסטינקטיבי המולד, והופך להיות ההרגל האינסטינקטיבי כביכול, והשפעתו על התפקוד היא רבה היות שהפך להרגל קבע.

תגלית רביעית: תחושה לא תמיד אמינה

F. Matthias Alexander

אלכסנדר הבין כי התחושה שהייתה מורת הדרך היחידה שלו בהנחיית כיוון השימוש אינה אמינה, וכי הוא משתמש בגופו לא כפי שהוא חושב שהוא עושה זאת. מסקנתו העגומה הייתה כי "כיוון השימוש אצל האדם, המושתת על תחושה, הוא אינסטינקטיבי ובלתי שקול, כמו זה של החיה"(עמ' 40)*. וחששו היה ש"אם חוסר האמינות הזו של התחושה היא תוצר של החיים בציביליזציה, המצב עלול להתפתח לאיום יותר ויותר אוניברסלי במרוצת הזמן" (עמ' 41)*.

הביטוי הערכת התחושה מציין את המידע לגבי צורת השימוש שלנו בעצמנו שמגיע אל המוח באמצעות מנגנוני התחושה. אלכסנדר מצא כי הערכת התחושה של רובנו היא לעיתים לקויה.

הדרך לתיקון הערכת תחושה לקויה זאת וההרגלים השגויים היא באמצעות בלימת הכיוון הלא נכון לגוף הקשור בשימוש הלקוי המורגל בראש ובצוואר.הוא הבין כי כדי להגיע לכיוון שימוש שיבטיח תגובה מספקת עליו להפסיק לסמוך על התחושה הקשורה בכיוון האינסטינקטיבי כביכול, ובמקומה יהיה עליו להשתמש בתהליכים של שיקול דעת כדי שיוכל: לנתח את תנאי השימוש הקיימים, לשקול ולבחור את האמצעים שבעזרתם יוכל להגיע לשימוש יותר טוב.

האמצעים שנבחרו - the means whereby

האמצעים שנבחרו הם האמצעים המודעים והשקולים שבהם ייעשה שימוש בתהליך דינמי וזורם שפותח אפשרויות להשגת המטרה: ההשהיה Inhibition - בעזרתה יש באפשרות האדם לבלום תגובות אינסטינקטיביות ולאפשר הענות שלמה של כל האיברים לגרוי או לדחף לפעולה כלשהי, זהו מנגנון שפועל מתחת לסף המודעות אשר אפשר להעלותו לתודעה, ובעזרתו לבלום הרגלים שגויים ומשבשים שנרכשו שלא במודע לאורך השנים וכדי לאפשר תנאים חדשים לפעילות שמתאימים למבנה וליכולת האדם והנחיית הכיוונים. באמצעות הדרכה בהנחיית כיוונים אפשר ללמוד לכוון באופן מודע את המערך הגופני ואת הפעילות הפיזית באופן שיהיה לכל איבר מרחב לתפקד בצורה היעילה ביותר, ולשלוח במודע את ההנחיות הדרושות למימוש אותם אמצעי עזר לשימוש יותר טוב בגוף. כלומר להמיר את הכיוון הישן, המורגל והבלתי שקול בהנחיית כיוון חדשה, מודעת ושקולה. זוהי העברת השליטה על השימוש במנגנונים של גוף האדם מהרובד האינסטינקטיבי אל הרובד המודע.

קשר בין דרך המחשבה של האדם ובין התפקוד הפיזי שלו

אלכסנדר הבין את טבעו של שיווי המשקל של כל הגוף ובמיוחד את הקשר בין הראש, הצוואר והגב ואת השליטה העצומה שמפעילה המחשבה עליהם. הוא יישם את מסקנותיו על עצמו, חל שיפור בקולו ובבריאותו והוא זכה לאריכות ימים. בדרך זאת נוכח כי אופן העשייה שלו אכן השפיעה לרעה על תפקודו, וכי יש קשר בין דרך המחשבה של האדם והתייחסותו לעצמו ולסביבתו ובין התפקוד הפיזי שלו.

טכניקת אלכסנדר או שיטת אלכסנדר - עקרונותיה

אלכסנדר פיתח את תגליותיו לשיטה המכונה כיום "טכניקת אלכסנדר" ואשר מוכרת גם בשם "שיטת אלכסנדר" המבוססת על חמישה עקרונות המשולבים זה בזה:

  • הכרה בכוחו של ההרגל וביכולתו להשפיע על תפקודנו בכל תחומי החיים.
  • השהיה ואי עשייה Inhibition - הכרה באפשרות להשהות פעולות מורגלות ולהערך מחדש.
  • הבחנה והכרה בכך שערנות התחושה שלנו עלולה להיות לקויה.
  • הנחיית כיוונים לשליטה באופן מודע בשימוש בעצמנו.
  • הבנת קיומו של הפיקוד הראשוני והאפשרות לשקמו - The primary control.

תרומתו של אלכסנדר - פיתוח תהליך לשיפור איכות התפקוד הפיזי שכל אדם יכול ללמוד

מורים לטכניקת אלכסנדר מעידים כי אלכסנדר היה אדם מאד מציאותי ומעשי, ולא התעניין בתיאוריות מופשטות. תרומתו הגדולה הייתה פיתוח תהליך שיטתי ויעיל שכל אדם מן השורה יכול ללמוד באמצעותו לשפר את איכות התפקוד הפיזי שלו בכל פעילויות היומיום.

מידע נוסף

מידע נוסף אודות מחקרו של אלכסנדר ותגליותיו אפשר למצוא בספרו: The Use of the Self,
"השימוש בעצמי - טכניקת אלכסנדר" * אשר תורגם מאנגלית על ידי עפרה ברלך, ואשר מצוי לרכישה בסטודיו שלנו ובחנויות הספרים.

אלכסנדר היה אדם שרצה קודם כול לעזור לעצמו

הוא לקח על עצמו את האחריות לבריאותו, חקר ובדק ופיתח את שיטתו. הוא גם הניח את הבסיס להמשך ופתח את הקורס הראשון להכשרת מורים. כיום מורים לטכניקת אלכסנדר עוברים מסלול הכשרה אינטנסיבי של 3 שנים בקורס להכשרת מורים ובאמצעותם הנחיל אלכסנדר את שיטתו גם לכם.

שיטת אלכסנדר מתאימה לכל אדם לשיפור איכות התפקוד הפיזי בכל פעילות - למי היא מתאימה במיוחד? את התשובה תוכלו למצוא בדף למי מיועדת שיטת אלכסנדר? - לחצו עליו ומצאו את עצמכם ברשימה.

אם גם אתם רוצים לעזור לעצמכם, רוצים לקחת את האחריות לבריאותכם על עצמכם ולשפרה, לשפר את יציבתכם ואת איכות חייכם

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל:

גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי – אתי סהר
הוד השרון

  • פ.מתיאס אלכסנדר,(2005, מהדורה ראשונה 1932), השימוש בעצמי טכניקת אלכסנדר, תרגום מאנגלית עפרה ברלך. ירושלים: הוצאת כרמל

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?