ספרי השלישי: "כואב, אבל פחות: מדריך מעשי להתמודדות עם כאב" - יצא לאור! פרטים במה חדש           •            ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




כיצד יכולה שיטת אלכסנדר לעזור במצב של כאב כרוני?


כואב לכם? כאב מתמשך שלא עובר? אינכם רוצים לקחת תרופות או שהכדורים אינם עוזרים יותר? אין זאת סוף הדרך! לא צריך להתרגל לחיות עם הכאב!

שיטת אלכסנדר יכולה לעזור לכם! כדאי לכם לקרוא את המאמר הבא...

הגדרת הכאב עפ"י IASP

"Pain is unpleasant sensory and emotional experience associated with actual or potential tissue damage, or describe in those terms."
IASP 1986
IASP -
International Association for the Study of Pain.

מהות הכאב

זוהי הגדרת האיגוד הבינלאומי ללימודי הכאב לפיה נתפס הכאב כשילוב של חוויה של תחושה והרגשה לא נעימה המזהירה מפני נזק ברקמה. למרות שבעשורים האחרונים, חוקרים את הכאב יותר מאי פעם, עדיין הוא ברובו בגדר תעלומה. אחד מהמאפיינים המיוחדים לכאב הוא אופיו הסובייקטיבי – לא ניתן למדוד כאב באופן אובייקטיבי כמו שניתן למדוד לחץ דם, דופק או רמות סוכר. הכאב משתנה מאדם לאדם ומתרבות לתרבות. אותו גירוי כאב באותה העוצמה ייתפס באופן שונה אצל אנשים שונים, האחד יחוש אותו ככאב קל ואילו האחר ככאב חזק. גורמיםכמו דיכאון, חרדה ורקע אתנימעצבים אתחווית הכאב. מכאן שהכאב הוא תחושה מורכבת המושפעת מגורמים רבים - פסיכולוגיים, חברתיים והתנהגותיים, מניסיון החיים שלנו ומהמערך הגנטי ולא רק מנזק שנגרם לרקמות.

כאב כרוני מהו?

בעוד שכאב חד הוא לרוב סימן אזהרה המאותת לנו כי משהו אינו כשורה, כאב כרוני הוא כאב המתקיים גם אחרי ההחלמה מהנזק של הרקמה. כאב כרוני נחשב היום למחלה בפני עצמה הדורשת התייחסות מיוחדת. היא נמשכת לעיתים תקופה ארוכה ביותר, שבועות, חדשים ואף שנים. תחושת כאב עלולה להיווצר עקב נזק, או דלקת ברקמה כדוגמת: דלקת פרקים, פציעה, שבר או מתיחת שריר, או מחלה מסוימת.לעתיםקיימת תחושת כאב גם במקרים שאין הם מחלה, או פציעה. כאבי מפרקים, כאבי גב וכאבים הנובעים מנזק עצבי הם דוגמאות לכאב כרוני.

הסיבה השכיחה ביותר לאבדן ימי עבודה

בין אם מדובר בכאבי גב, כאבי צוואר, כאבי ברכיים, כאבים בכתפיים, כאבי פרקים, כאבי ראש, מיגרנות, או מחזור, מעבר לתחושת הסבל הפיזית, הכאב הכרוני הוא הסיבה השכיחה ביותר לאובדן ימי עבודה והגורם הנפוץ ביותר לירידה בכושר העבודה וביכולת התפקוד, ביכולת ההנאה ולפגיעה באיכות החיים.

מעגל קסמים של התעסקות בכאב

הכאב הכרוני לעיתים מתגבר על כל הסימפטומים והופך לסימפטום ולבעיה העיקרית. אנשים רבים אינם יכולים לתפקד בעבודה, מאבדים את התיאבון ומפסיקים לקיים פעילות גופנית כלשהי. הם נכנסים למעגל קסמים של התעסקות בלתי פוסקת בכאב שמובילה אותם למצבי רוח קשים, לרוגז רב, לדיכאון, להפרעות שינה וחוזר חלילה. הרצון להקל על הכאב ולצאת ממעגל הקסמים הזה גורמת לאנשים להיות תלויים בתרופות עד כדי התמכרות. בין הסובלים יש גם כאלה שעוברים ניתוחים חוזרים ומיותרים כדי לעשות משהו לשיפור מצבם.

הצעה:    הצעתי לאחר שלושה ניתוחי גב והרבה שנים של כאב היא:

אל תיתן לכאב לשלוט בחייך – בידך הכוח לשנות את המצב

ואיך אפשר להתגבר על כאב שמלווה אותך בכל פעילויותיך, שמגביל אותך – בישיבה, בהליכה, בעבודה ובתפקוד בכלל? אני מציעה פשוט "להתחבר עם הכאב", להפוך אותו לחבר שלך, לא להתנגד לו, להכיר בעובדה שהוא קיים ולקבל החלטה שאתה הוא "השולט בו", ולא "הוא השולט בך". אני הבנתי זאת לאחר שנתיים וחצי של כאב שמנע ממני לחזור לחיים פעילים, ובאחד מהשיעורים הראשונים שלי בשיטת אלכסנדר כשהמורה אמר לי: "הכאב שולט בך". דבריו היו מעין "הארה" עבורי, וגמלה בי ההחלטה כי "אף אחד לא שולט בי יותר!" ומאז החלה ההטבה במצבי. זוהי ההוכחה לכך שלתהליך החשיבה יש אכן השפעה על ההרגשה הפיזית.

את זה אפשר ללמוד בטכניקת אלכסנדר

זוהי אחת המיומנויות אותן רוכשים בלימודי הטכניקה. לומדים להרגיש את כיווץ השרירים שבדרך כלל מלווה את הכאב ולשחרר את מתח השרירים הזה. לומדים להשתמש בשכל כדי לעשות שינויים עדינים, אך עמוקים בגוף. הכאב הוא אות אזהרה של הגוף שבאמצעותו הוא מודיע לנו על פגיעה, מחלה או מתח, והוא גם מעורר את הגוף להאבק או להיכנע.

מאפייני הכאב

שרירים מכווצים, נשימה מקוצרת, קצב לב מועצם, ויציבה לקויה. כאשר השרירים מכווצים יש פחות תחושה כי מתח שרירים פועל כחומר הרדמה, אבל יש גם פחות זרימה ופחות תנועה דבר ששוחק את הרקמות ופוגע בבריאותו של הגוף כולו.

לשיטת אלכסנדר יש אפשרות לספק לנו כלים להתמודדות עם הכאב

טכניקת אלכסנדר מציגה דרך להבנה יותר טובה של איך פועל הגוף. בשיעורים עם מורה לומדים לשלוט על התגובה למתח וללחץ, להיות נוכחים במקום הכאב ולהפחית את הלחץ שמלווה אותו. כאשר מקור הכאב הוא ביציבה או בשרירים יש באפשרות הטכניקה לספק כלים להתמודדות עד להעלמתו המלאה. בשיעורים לומדים איך להחזיר את האיזון לגוף ולנפש. כאשר מעבירים את המערכת כולה ממצב של "אתרעה" למצב של רגיעה, מפחיתים את הכאב ונותנים לגוף את ההזדמנות להחלים.

מחקרים מדעיים

בשנת 1994 נערך מחקר פנימי במחלקת הכאב של בית החולים קינגסטון שבבריטניה Surrey on Thames, U.K. Kingston לבדיקת השפעתה של שיטת אלכסנדר על מטופלים שסובלים מכאב כרוני. המחקר ארך שנתיים.

משתתפים
50 מטופלים שסבלו מכאבים כרוניים

אופן המחקר
המטופלים חולקו לשתי קבוצות:
1.  קבוצה שקיבלה שיעורים בשיטת אלכסנדר
2.  קבוצה שלא קיבלה שיעורים בשיטת אלכסנדר

תוצאות
מטופלים שלמדו את שיטת אלכסנדר חוו פחות כאב, הרגישו פחות מדוכאים והיו מסוגלים להישגים יותר גדולים.

מסקנה
כתוצאה ממחקר זה מציע כיום בית החולים שיעורים בשיטת אלכסנדר בחסות השרות הרפואי הלאומי כחלק מתכנית הטיפול בכאב.

בשנת 1988 נערך ופורסם מחקר דומה על ידי קרן פישר מבית החולים האורטופדי המלכותי הלאומי (Brockley Hill,Stanmore,Mddlesex,U.K ) שהוכיח את יעילותה של שיטת אלכסנדר לשיפור כאבים כרוניים. 
 

שיטת אלכסנדר יכולה לשמש בסיס לפעילויות אחרות

כאשר גדלה השליטה על תחושותינו, רובנו באופן טבעי מרחיבים את תחומי התעניינותנו לתחומי חיים אחרים: לפעילות גופנית על סוגיה השונים: משחקי ספורט, יוגה, טאי-צ'י, פלדנקרייז, פילאטיס, הליכה למרחקים, רכיבה על אופניים וכדומה. גם בעיסוקים השגרתיים היומיומיים כמו הליכה לעבודה מרגישים נוחות יותר גדולה, ובמקום להיות עסוקים בכאב מתעוררים למאגר חדש של אנרגיה והנאה.

יכול גם לא לכאוב!

באחד הטיפולים אמר לי המדקר: "את יודעת זה יכול גם לא לכאוב!"  - לא לכאוב? כל כך הרבה סוגי כאב אני מונה בפניו והוא אומר לי שזה יכול לא לכאוב? ואני שכחתי מה זה בכלל לא כואב!

נמאס לכם שכואב?
אתם מרגישים שהכאב שולט בכם ומתקוממים נגד הרגשה זאת?
אם אתם הם אלה שרוצים לשלוט בגופכם ובגורלכם
זהו בדיוק הזמן לקבוע שיעור בטכניקת אלכסנדר
תלמדו להניח לכאב ואט אט הכאב ילמד להניח לכם.
תנו לעצמכם את ההזדמנות ליהנות
מהחיים בצורה מלאה יותר!

הטכניקה עשויה להקנות לכם כלים להתמודדות

התקשרו  אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: [email protected]
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
 הוד השרון



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?