ספרי השלישי: "כואב, אבל פחות: מדריך מעשי להתמודדות עם כאב" - יצא לאור! פרטים במה חדש           •            ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




שיטת אלכסנדר לילדים ולמתבגרים


זה עלול להתחיל בגיל צעיר מאד

לא תאמינו – ילדים בני 10 הם כפופי גב ואינם מצליחים לשבת זקופים בכיתה !

בשנת הלימודים שעברה התנדבנו חגי ואני להעביר הרצאות בנושא טכניקת אלכסנדר לילדים בכיתות ד' ובכיתות ו' במסגרת "שבוע בריאות" בבתי הספר.

את ההרצאה פתחתי בשאלות:"למי אומרים בבית להזדקף או לשבת ולעמוד זקוף?" כולם הרימו את היד, “איפה אתם מזדקפים כשאומרים לכם להזדקף?" התשובה הייתה: "בגב התחתון או מושכים את הכתפיים לאחור", והיה אחד מהילדים שקפץ ואמר:"אבל אני לא מצליח להרבה זמן!" מכאן השאלה הבאה שלי הייתה: "למה הוא לא מצליח להרבה זמן?" ומיד קיבלתי את התשובה: "כי אנחנו רגילים". זהו ! הם כבר מבינים שהבעיה היא בהרגלים !

אז מה עושים? לימוד טכניקת אלכסנדר עשוי לעזור לאותם ילדים לחזור ליציבה הטבעית שלהם ממנה הם לא כל כך רחוקים בשנות חיים.

זה טוב גם לילדים שלכם!

יש לכם ילדים? מפריע לכם לראות אותם כפופים ואתם דורשים מהם להיות זקופים? עצרו לרגע, הם אינם יכולים לעשות זאת בעצמם כי כך הם רגילים, וכוחו של ההרגל הוא עצום – זהו העיקרון הראשון בטכניקת אלכסנדר: הכרה בכוחו של ההרגל – מורה לשיטת אלכסנדר יכול לעזור להם !

ילדכם אינו יושב זקוף בכוונה, הוא אינו עושה לכם "דווקא", הוא פשוט התרגל לשבת כפוף, לכן חשוב מאד שלא תחזרו ותדרשו ממנו לשבת או לעמוד זקוף היות שהוא יכול "להזדקף" רק לכמה שניות באותו רגע שאתם מעירים לו כי ההרגל שלו הוא חזק ממנו, הוא שולט בו ומושך אותו חזרה לכפיפות שלו אליה הוא רגיל - זהו המקום המוכר והבטוח שלו, ולא משנה כמה הוא רוצה להשביע את רצונכם הוא אינו יכול לעשות זאת לאורך זמן. מה גם שהוא לא בדיוק יודע איך עליו "להזדקף" והתוצאה של חוסר יכולתו למלא את בקשתכם עלולה להיות תסכול ופחד שלא תאהבו אותו בשל כך.

איך זה קורה להם? למה בגיל כל כך צעיר? ההסבר בהמשך...

השימוש בשכל רב מהשימוש בגוף

אורח החיים המערבי המודרני מאופיין בקצב שינויים מהיר, בהישגיות ובתחרותיות. הסביבה שבה רובנו חיים היא רועשת ודינמית, בעלת מטלות תובעניות, לוחות זמנים צפופים והתפוצצות מידע שתוצאתם - מתחים רבים. הודות לטכנולוגיה המתקדמת החיים הפכו להיות יותר נייחים והשימוש בשכל רב מהשימוש בגוף, דבר שמעמיק את הנתק בין הגוף לנפש. כדי להתמודד עם אורח חיים זה רובנו מפתחים באופן לא מודע הרגלים תנועתיים שגויים אשר הופכים לאינסטינקטיביים וטבעיים, והיות שברוב המקרים אנו מסתמכים על תחושותינו בלבד איננו מרגישים כלל כי אנו שוגים בדרך התנהלותנו, והדבר גורם להגבלת מימוש הפוטנציאל שלנו, ולעיתים בא לידי ביטוי בפגיעה בבריאותנו.

אורח חיים זה משפיע גם על ילדינו עוד בהיותם צעירים מאד.

ההתחלה: חופש וחיוניות

תינוקות מחזיקים את הראש ביציבות, בחופשיות ובשיווי משקל בלי מתח שרירים, פעוטות עומדים עמידה זקופה בקלות ונעים בצורה חופשית וחיננית. הם מתכופפים, מושיטים ידיים ומתיישבים ללא כל מאמץ. ישיבתם על הארץ זקופה ותנועתם חופשית וחסרת לאות ומתבצעת בכוח הסקרנות לגלות את העולם.

"אתגרים" בבית הספר

בכניסתם לבית הספר החל מכתה א' מתחילים הילדים באופן לא מודע לרכוש הרגלי יציבה לא טבעיים לגופם. ההתמודדות עם סביבתם משתנה ומוצבים בפניהם "אתגרים פיזיים" רבים שאינם כלולים בתכנית הלימודים: נשיאת ילקוט כבד משקל ביחס למידתם הפיזית, ישיבה ארוכת שעות בכיתה על כיסא מול שולחן בשקט ובמשמעת וכתיבה. בנוסף לקשיים פיזיים אלו על הילד להתמודד גם עם מטלות לוחצות שמכתיבה תכנית הלימודים: עמידה בזמנים, הישגיות בלימודים ותחרות אשר גורמים למתחים נפשיים גדולים אצלו.

ההתמודדות עם "אתגרים" אלו

כיצד מתמודד הילד עם "אתגרים" פיזיים אלו המוצבים בפניו? כדי לשאת את הילקוט הכבד יוצר הילד מחוסר בררה ושלא במודע מתח בגב, בצוואר ובכתפיים אשר לאורך זמן עלולים לפגוע בעמוד השדרה שלו. הישיבה בכיתה שעות ארוכות בשקט ובמשמעת קשה היא לילד, הכיסאות והשולחנות מידתם אחידה ואינם מותאמים לגודלם של הילדים המשתמשים בהם, דבר שמקשה עליהם לשמור על יציבתם הטבעית ועל החופש ממתח שרירים מיותר. ולשם הכתיבה כדי להגיע ממצב ישיבה זקופה למצב כתיבה על הילד לרכון על גבי השולחן כאשר הראש מושך כלפי מטה ועמוד השדרה מתעגל לצורת האות האנגלית C. תנוחת הכתיבה מתאפיינת בדרך כלל ברכינה מעל המחברת, בנטיית הראש הצידה ואחיזה חזקה בעט וביצירת מתח בפרק כף היד, בזרוע ובכתף. לעיתים נשענים הילדים על המרפק וכפות רגליהם מלופפות סביב רגלי הכיסא.

פעילות נייחת

בעיה נוספת היא פעילותם של הילדים מחוץ לכותלי בית הספר שגם היא נייחת ברובה. פחות ופחות רואים ילדים משחקים בחוץ ויותר ילדים יושבים מול מחשב, טלביזיה או וידיאו. הבילוי כיום הוא בבתי קולנוע וכדומה.

להקדים תרופה למכה

טענתו של אלכסנדר הייתה כי יש ללמד ילדים קטנים את הטכניקה כדי "להקדים תרופה למכה", יש לחנך את הילדים לשימוש נכון בעצמם כדי לשמור על הרגלי התנועה המקוריים ועל החיוניות הטבעית, האינסטינקטיבית והספונטנית שלהם.

לאלכסנדר היה עניין מיוחד בהכשרת ילדים לפי עקרונות הטכניקה. הוא הקים בית ספר לו קרא: "בית הספר הקטן" שבו למדו הילדים ליישם את הטכניקה של כיוון השימוש המשופר בכל מעשיהם: בקריאה, בכתיבה וכדומה. בתפיסתו תהליך של חינוך לשימוש נכון בעצמם אצל ילדים – בצעירותם, היא בעלת תועלת רבה יותר מאשר שינוי הרגלים שגויים המושרשים בהם היטב – בבגרותם. אלכסנדר מוסיף בספרו "השימוש בעצמי" כי "אם יתאפשר לתנאי שימוש לקויים אצל ילד להתפתח, "הם עלולים להוביל עם הזמן לירידת רמת התפקוד של הילד ורמת התנגודת שלו למחלות" (עמ' 91)*.

לבני הנוער המתבגרים

גיל ההתבגרות זהו הגיל שבו מתפתחת היציבה. בגיל זה רבים הם המקרים של עקמת בעמוד השדרה הנגרמים מהרגלי תנועה שגויים. לימוד טכניקת אלכסנדר יכול לעזור למנוע את ההפרה באיזון של עמוד השדרה ובטיפול בעקמת אם כבר נוצרה.

פרופסור ג'ון דיואי, תלמידו של אלכסנדר ודמות מוכרת ובעלת השפעה בתחום החינוך בארה"ב באותם ימים טוען בהקדמה לספרו של אלכסנדר Control of the Individual Constructive Conscious כי "טכניקת אלכסנדר היא שיטה של "חינוך בונה" ולכן ראוי ליישמה במיוחד בקרב בני הנוער, הדור הצעיר על מנת שיוכלו לרכוש מוקדם ככל האפשר בחייהם סטנדרט נכון של הערכת התחושה ושל שיפוט עצמי. בבוא היום, כאשר רבים מבני הדור החדש יהיה בעלי קואורדינציה תקינה, נהיה סמוכים ובטוחים לראשונה שגברים ונשים המצוידים באיזון פסיכו-פיזי נאות יעמדו איתן על רגליהם ויצליחו להתמודד בנכונות, בביטחון ובשמחה, ללא פחד, בלבול וייאוש עם פגעי הגורל ועם חוסר הוודאות שסובב אותם" (עמ' 33 בהקדמה)**.

הזדמנות לפיתוח אישי

לימוד שיטת אלכסנדר יכול להיות הזדמנות לבני נוער ליצירת פנאי איכותי ולפיתוח אישי.

טכניקת אלכסנדר יכולה לסייע לשיפור מיומנויות מוזיקליות, ספורטיביות ואחרות גם בקרב בני הנוער.

שיטת אלכסנדר עשויה לעזור לילדים ולמתבגרים עם הפרעות קשב וריכוז

לימוד הטכניקה עשוי להקנות לילד, למתבגר ולכל אדם יציבה נכונה, ערנות מתפתחת, שיפור בשיווי המשקל ובקואורדינציה, והגברת הקשב והריכוז.

מורים לשיטת אלכסנדר מעידים כי ילדים שהגיעו אליהם עם אבחנה של הפרעות קשב וריכוז ואשר לקחו את תרופת הריטלין, כאשר למדו את הטכניקה, עם הזמן כשהם נרגעו וחזרו ליציבה הטבעית, לשיווי המשקל הפיזי והנפשי המקורי ולקואורדינציה הראשונית לא הזדקקו עוד לתרופה והמשיכו בחיים רגילים ככל הילדים.

יש לילדכם בעיית קשב וריכוז? שימו לב קודם כול ליציבה שלו – היא יכולה להיות אחד הגורמים לכך.
ילדכם הוא בגיל ההתבגרות וקשה לו – אתם רואים שגבו מתכופף, ואתם רוצים לעזור לו?

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: [email protected]
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
הוד השרון

* פ.מתיאס אלכסנדר, השימוש בעצמי טכניקת אלכסנדר (2005, מהדורה ראשונה 1932). תרגום מאנגלית עפרה ברלך, הוצאת כרמל, ירושלים.

** פ.מתיאס אלכסנדר, (1985 מהדורה ראשונה 1923), Constructive Conscious Control of the Individual . פרופ' ג'ון דיואי בהקדמה לספר.



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?