ספרי השלישי: "כואב, אבל פחות: מדריך מעשי להתמודדות עם כאב" - יצא לאור! פרטים במה חדש           •            ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




פריצת דיסק – כיצד נתמודד?


פריצת דיסק זהו מושג שהיום שומעים עליו רבות. בפריצת דיסק התחיל "מסלול הייסורים" שלי. למדתי שאם פורץ לכם הדיסק - זאת אינה סוף הדרך! אתם יכולים לשפר את מצבכם, וגם אם נאלצתם לעבור ניתוח כריתת הדיסק – אין זה סוף העולם, ואפשר גם אפשר לעזור. איך? ההסבר בהמשך...

מהו דיסק?

הדיסקים הבין-חולייתי משמשים כבולמי זעזועים לעמוד השדרה, הם נלחצים כאשר מופעל עליהם עומס וחוזרים למצבם הטבעי כאשר עומס זה מוסר. הדיסק הבין חולייתי מורכב משני חלקים עיקריים: החלק המרכזי – גרעין הדיסק Nucleus Polposus - NP שהוא חומר דמוי ג'ל המכיל ברובו מים והמעטפת החיצונית הנקראת Annulus Fibrosus-AF שהוא חומר סיבי העשוי טבעות היקפיות ומורכב מרקמת חיבור קשיחה המכילה קולגן.

מהם בלט ופריצת דיסק?

באופן תקין אין תנועה של הגרעין לכיוון המעטפת החיצונית, אך כתוצאה מעומסים ממושכים המופעלים על עמוד השדרה עלול הדיסק להיפגע. משמעות הפגיעה היא שעלולים להיווצר בקעים וסדקים במעטפת החיצונית של הדיסק אשר תוצאתם בלט דיסק שהוא מצב שבו נוצר קרע קטן אשר גורם להיחלשות התמיכה בגרעין הג'לטין שבעקבותיו נוצר לחץ קל על חוט השדרה או על שורש העצב או פריצת דיסק שהיא מצב של פגיעה קשה בדיסק הגורמת ליציאה חלקית של גרעין הג'לטין אל מחוץ לגבולות הדיסק, הג'לטין נוזל אל תוך תעלת עמוד השדרה ויוצר לחץ על שורשי העצבים. שני המצבים מלווים בכאבים עזים.

איך להשתמש בגב בראייתה של שיטת אלכסנדר?

יש פער בין הדרך שבה הגב אמור לפעול לבין הדרך שרובנו מפעילים אותו. עמוד השדרה של האדם אמור לנוע כחטיבה אחת, בגמישות, בקלות, בלי נוקשות ועם מעט מאד כיפוף. כיפוף אמור להתרחש בראשו של עמוד השדרה ובתחתיתו: בצוואר - בין הראש ועמוד השדרה ובאגן - בין עמוד השדרה והרגליים, כיפוף שהוא בהטיה באגן. תנועה כזאת מאפשרת לעמוד השדרה על כל מפרקיו גמישות ושחרור. רוב האנשים מתכופפים באופן מורגל עם כל הגב במקום לבצע הטיה באגן. הם מכופפים את קצהו העליון של עמוד השדרה בכל פעם שהם צריכים להזיז את ראשם, דבר שגורם גם לכיפוף עמוד השדרה התחתון, וזאת במקום להטות את מפרקי האגן ולכופף את הברכיים.

שורש הבעיה בהיבט של טכניקת אלכסנדר הוא הערכת התחושה

נשאלת השאלה: למה רובנו מכופפים את הגב שלנו מלכתחילה? בתפיסתה של טכניקת אלכסנדר הגורם לכך הם ההרגלים השגויים שרכשנו ואשר הפכו להיות אינסטינקטיביים כביכול, והם קשורים תמיד לתחושה, כלומר רובנו מרגישים שמה שאנחנו עושים כדי להתכופף הוא מה שנכון לעשותו. גם כאשר המורה נותן הוראה לכופף את הרגליים אנחנו בדרך כלל מרגישים שאנחנו עושים מה שהתבקשנו, אבל רובנו עדיין מכופף את הגב. תחושה מטעה זאת של התנועה היא הערכת התחושה הבלתי אמינה שלנו, ואלכסנדר גילה כי היא שורש הבעיה.

תרגילים ל"חיזוק הגב"

תרגילים לחיזוק הגב לתיקון מה שקרוי "גב חלש" או תרגילים לחיזוק שרירי הבטן בראייתה של טכניקת אלכסנדר גם הם אינם עוזרים כי הוראה לביצוע תנועות בצורה "נכונה" רק מוסיפה הרגל נוסף לזה שכבר נמצא, והוא הרגל חדש של נוקשות של הגו כדי לנסות ולשמור עליו במצב מאונך וזקוף.

מתיחות

הטיפול השמרני של מתיחות בבתי החולים מבוסס על העיקרון שעמוד השדרה צריך להתארך. בטיפול כזה מפעילים כוח מכני גס כדי להאריכו דבר שעלול להזיק ולהשיג את התוצאות ההפוכות.

שיטת אלכסנדר עשויה לעזור – התארכות ולא מתיחה

מכאן שרוב פריצות הדיסק מקורן בהרגלים מזיקים של כיפוף הגב אשר גורמים לעומס יתר על עמוד השדרה, על החוליות ועל הדיסקים שבו. כדי להסיר את הלחץ מהדיסקים ולאפשר להם להחלים עלינו להיפטר מההרגלים המזיקים הללו.

לימוד הטכניקה יכול לעזור לרובנו לתקן את ההרגלים השגויים ולחזור להרגלי התנועה המקוריים שלנו. בטכניקה אנחנו עוסקים בהתארכות עמוד השדרה, אך לא בהפעלת כוח כלשהו, אנחנו נותנים לגוף להאריך את עצמו בשחרור, בהפחתת מתח שרירים מיותר ועל ידי מתן כיוון של חופש בצוואר כדי שהראש יוכל לנוע בחופשיות לפנים ולמעלה והגו יוכל להתארך ולהתרחב.

לאחר ניתוח – שיטת אלכסנדר עשויה לעזור למנוע את הישנות הבעיה

ישנם מקרים שבהם אין מנוס מניתוח גב כמו המקרה שלי שבו פרץ הדיסק באופן פתאומי, פגע בעצב והתוצאה הייתה שיתוק פלג גופי השמאלי התחתון מהמתנים ומטה. שיתוק מצביע על פגיעה בעצב ובמקרה כזה יש חשש שתהיה פגיעה בסוגרים וכי החולה לא יוכל ללכת, ולכן יש צורך בניתוח. ניתוח עשוי לפתור את הבעיה. אכן אצלי הבעיה נפתרה והשיתוק התפוגג. ידוע, ויש גם רופאים שמודים בכך כי מקרים של פריצת דיסק חוזרים על עצמם כעבור כמה שנים בדיסק אחר או בבעיית גב אחרת. במקרה שלי חזרה הבעיה כעבור 8 שנים מהניתוח. נשאלת השאלה למה חוזרת הבעיה על עצמה? התשובה בתפיסתה של טכניקת אלכסנדר היא כי הניתוח אמנם פתר את הבעיה המקומית – את בעיית הדיסק שפרץ ופגע בעצב ואת בעיית הכאב, אבל הבעיה לא נפתרה מן "השורש" כי את הגורם לפריצת הדיסק או לבעיות הגב - ניתוח לא יכול לפתור. ניתוח לא יכול לפתור את בעיית הרגלי התנועה השגויים לאורך השנים ואת הערכת התחושה הלא אמינה לגביהם, אשר הובילו אותנו לפריצת הדיסק מלכתחילה. את הבעיה אפשר לנסות לפתור מהשורש באמצעות טכניקת אלכסנדר וללמוד לחזור להרגלי התנועה האינסטינקטיביים, לתנועה הטבעית החופשית והקלה בשיווי משקל ובקואורדינציה. שיפור השימוש בגוף עשוי להיות פתרון לטווח הארוך ולמנוע את הישנות הבעיה.

שיטת אלכסנדר עשויה לעזור לשיקום מניתוח גב

גם לאחר ניתוח שלא פתר את הבעיה המקומית או שכתוצאה ממנו "צמחה" בעיה אחרת כמו צלקת פנימית שמגרה את העצב כבמקרה שלי, לימוד טכניקת אלכסנדר מספק כלים להתמודדות ובסופו של דבר הכאב פוחת. מניסיון – בואו והתנסו.

גם לחצים נפשיים גורמים לפריצת דיסק

באחד מתשדירי הרדיו בהם השתתפתי שאל אותי המראיין: "מה פרץ?" הדיסק פרץ, אבל המשמעות האחרת היא שיחד עם הדיסק פרצו תסכולים, כוחנות יתר, אמביציה מיותרת, רגשות מודחקים ועוד ועוד - דברים נפשיים שגם להם יש קשר לפריצת הדיסק, והרי אין להפריד בין הגוף לבין הנפש כי חד הם!
מכאן  שלחצים נפשיים גם הם גורמים לפריצות דיסק. תוך כדי לימוד שיטת אלכסנדר שעוסקת ב"פסיכו-פיזי"  לומד האדם להניח למתח השרירים המיותר, וכשהוא לומד להניח למתחים פיזיים אלה הוא לומד במקביל גם להניח למתחים הנפשיים שבולמים אותו, הוא משתנה והכאבים חולפים להם.
למי שמעוניין להעמיק את תהליך השינוי שלו אני מציעה גם את האימון האישי (קואצ'ינג).

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: [email protected]
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
הוד השרון



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?