ספרי השלישי: "כואב, אבל פחות: מדריך מעשי להתמודדות עם כאב" - יצא לאור! פרטים במה חדש           •            ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




שיטת אלכסנדר - השלמה ללימודי הטאי-צ'י צ'וואן, הפילאטיס והיוגה


אתם מורים או תלמידים לטאי-צ'י צ'וואן, פילאטיס או יוגה? שיטת אלכסנדר עשויה להיות לכם לעזר לשיפור הרגלי התנועה, שיווי המשקל, הקואורדינציה והנשימה וללימוד קל יותר.

קצת על לימודי הטאי-צ'י צ'וואן שלי...

אני רוצה לספר לכם קצת על לימודי הטאי-צ'י צ'וואן שלי: למדתי בשיעורים פרטיים במשך שנתיים וחצי, הלימוד היה לי קשה מאד כי הייתי צריכה לחקות את המורה ולהישמע להוראותיה ולעיתים תכופות זה לא הצליח לי כמו שצריך. רק כשלמדתי את שיטת אלכסנדר הבנתי למה היה לי כל כך קשה, וכן הבנתי מהו ההבדל בין לימוד הטאי-צ'י ללימוד טכניקת אלכסנדר ולמה יותר קל ללמוד את הטכניקה.

ולהלן ההסבר בהבנתי: בשיעור טאי-צ'י התלמיד מחקה את תנועתו של המורה - שלא במודע הוא עושה זאת בהרגליו השגויים, ואילו בשיעור לשיטת אלכסנדר המורה נמצא איתו, המורה בשיתוף התלמיד מזהים את ההרגלים השגויים, עוצרים והמורה מכוון ומשחרר במגע ידיו ובהסבר מילולי את גופכם לכיוון הנכון לו - זוהי שותפות בין מורה לתלמיד.

הטאי-צ'י החזיר לי את כושר התנועה - שיטת אלכסנדר לימדה אותי לעשות אותה נכונה !

ולמה לא כל כך הצלחתי לפעמים בטאי-צ'י? בלימודי הטאי-צ'י לא לוקחים בחשבון את תגליתו החשובה של אלכסנדר בדבר הערכת התחושה שעלולה להיות לא אמינה ואף לקויה, וכאשר הערכת התחושה לקויה איננו יכולים לבצע בדיוק את אשר התבקשנו כי רובנו מרגישים שאנחנו עושים מה שהתבקשו, אך למעשה אין זה כך היות שההרגלים השגויים שלנו שולטים בנו, ואנו איננו מרגישים זאת.  בלימוד טכניקת אלכסנדר הערכת התחושה משתפרת משיעור לשיעור והגוף חוזר לתנועה הטבעית והמשוחררת, ואז התלמיד יכול גם בשיטות אחרות לבצע את המתבקש ממנו בדיוק כפי שהוא מתבקש.

זוהי הסיבה שקל יותר ללמוד כל שיטה אחרת אחרי שלומדים את שיטת אלכסנדר.

אני שהתחלתי קודם את הטאי-צ'י מאד ממליצה לכם ללמוד את שיטת אלכסנדר תחילה.

שיטת אלכסנדר וטאי-צ'י צ'וואן

שיפור משמעותי באימון הטאי-צ'י בעקבות לימודי שיטת אלכסנדר

כיום בעקבות לימודי שיטת אלכסנדר אני מרגישה בשיפור משמעותי באימון הטאי-צ'י שלי. הטכניקה מספקת לי כלים לערנות יותר גדולה לתנועותיי באימון. כשאני מניחה לצוואר, הראש נישא לפנים ולמעלה, הגו מתארך ומתרחב והתנועה נעשית קלה ומתואמת. שיווי המשקל שלי השתפר ואני מרגישה אותו בדריכה על כל כף הרגל ובמעבר מרגל לרגל בזמן התנועה. החופש בצוואר מאפשר לי להניע את המבט אחר היד בחופשיות ובהנאה וגם נשימתי השתפרה, כשהגוף משתחרר גם הסרעפת משתחררת ומאפשרת נשימת בטן כזאת הנדרשת באימון הטאי-צ'י. למדתי להיות מודעת לתנועותיי בעת האימון, לדפוס ההרגלים עימם התאמנתי ולתקנם למצב של שיווי משקל יותר טוב וביציבה משופרת. כיום אחרי חמש וחצי שנות לימודי טכניקת אלכסנדר אני מבינה הרבה יותר טוב את תרומתו של אימון הטאי-צ'י לשיווי המשקל, לקואורדינציה, לנשימה ולתנועה קלה וגמישה. בשילוב שתי השיטות אני מרגישה את השיפור בבריאותי.

עדויות של מורה לטאי-צ'י ומורים לשיטת אלכסנדר

Bill Walsh

מורה לשיטת אלכסנדר ומורה לטאי-צ'י צוואן, מנהל מרכז טאי-צ'י The Yang Chengfu Tai Chi Chuan Center בניו-יורק

Holly A. Sweeney

ארגונומית ומורה לשיטת אלכסנדר בניו- ג'רסי ובניו-יורק

שתי השיטות עוסקות בתנועה מאד מסוימת של הראש והצוואר והתארכות עמוד השדרה שמתלווה אליהן. ההבדל ביניהן הוא שהטאי-צ'י מתאר את ה-מה וטכניקת אלכסנדר מתמקדת ב-איך.

הפיקוד הראשוני

למעשה המיומנויות שלומדים בשיטת אלכסנדר מתבססות על איך ליישם את התנועה הראשונית של הראש-צוואר לכל הפעילויות, כלומר איך לחזור למיומנות הפשוטה והטבעית של הראש-צוואר-גב בשחרור הצוואר ואיזון הראש בלי מתח.

שיפור ערנות התחושה לתנועה יותר טובה

בלימוד התנועות המתוחכמות של הטאי-צ'י צוואן החלק המתסכל של התהליך הוא הגילוי בכל פעם שאנחנו מתרגלים לא נכון למרות שתחושתנו היא שאנחנו פועלים נכון. בשיעורי הטאי-צ' המורה מתקן את תנועותיהם של התלמידים והם ממשיכים להתאמן באותה דרך שגויה. זוהי נקודה מרכזית בטכניקת אלכסנדר. אלכסנדר כינה את התופעה הערכת תחושה לקויה, וחיפש שיטות ללימוד שיתקנו אותה. הוא הבין שהערכת התחושה לקויה קשורה עם ההבנה שלנו למה שאנחנו חושבים שהוא "נכון" או "לא נכון". הוא גילה שמה שאנחנו חושבים שהוא נכון מבוסס על התחושה שלנו לגבי הנכון ושהיא מבוססת על הרגלי התנועה המוכרים לנו. ההרגלים המוכרים האלה הופכים להיות הדפוס לפיו אנחנו מעריכים את כל חוויות התנועה שלנו. אם דפוס התנועה שלנו הוא שגוי אין לנו שום דרך להבחין בכך , ואנחנו לא יכולים לשנות את ההרגלים או את הדפוס עד שחוויה חדשה שמאפשרת לנו להתבונן על עצמנו בדרך חדשה תיתן לנו בסיס להשוואה ולהערכה. לכן אחת מהמיומנויות הראשונות שתלמיד לטכניקת אלכסנדר לומד היא איך להתבונן על עצמו בדיוק רב יותר כשהוא בתהליך התנועה.

התמודדות עם הרגל ושינוי

שיטת אלכסנדר לא מלמדת לעשות משהו חדש, היא מלמדת איך להכניס יותר אינטליגנציה מעשית למה שאנחנו כבר עושים ממילא, איך להגביל את התנועות השגורות, איך להתמודד עם הרגל ולשנות Jones Frank Pierce .

לעשות מה שאנחנו חושבים שאנחנו עושים

בטאי-צ'י השלמות מושגת כאשר אנחנו יכולים לעשות מה שאנחנו חושבים שאנחנו עושים, כלומר כאשר ערנות התחושה שלנו היא אמינה. את אמינות התחושה אפשר לשפר בלימוד שיטת אלכסנדר .

 

Stacy Gehman

מורה לשיטת אלכסנדר בארה"ב

עשייה באי-עשייה

טאי צ'י צ'וואן מקורו בתפיסה הטאואיסטית של עשייה באי עשייה, בהקשר זה העבודה בטכניקת אלכסנדר עשויה להיות יותר טאואיסטית מאשר הטאי-צ'י היות שאין היא דורשת תרגול, אין אפילו סט או תהליך מותווה, היא בעצם קצת משום דבר, ואותו שום דבר הוא התעוררות תשומת הלב שמאפשרת לשנות את הדרך שבה מתנהלים בעולם – את ה-איך שאתה עושה מה שאתה עושה.

שיפור הערנות בעזרת שיטת אלכסנדר

הטאי-צ'י מציב בפני המתאמנים אתגרים בתנועה אשר דורשים שינוי יסודי של הדרך המורגלת של מצב ההוויה, כלומר איך אנחנו רוצים להיות. טכניקת אלכסנדר מספקת כיוונים שאיתם אפשר להתקדם למצב הזה בתהליך של כיוון מחדש של הערנות לכל העצמי שלנו, השהייה ואז להנחות לכיוון יותר טוב של פעולה. זהו כלי עזר רב חשיבות כדי לאפשר את עשיית השינויים האלה .

 

שיטת אלכסנדר ושיטת פילאטיס לחינוך מחדש בתנועה

עדויות של מורה לפילאטיס ולשיטת אלכסנדר ומורה נוסף לשיטת אלכסנדר

John A. Macy

פיזיותרפיסט, מורה לשיטת אלכסנדר ומורה לפילאטיס באומהה-נברסקה שמשלב את טכניקת אלכסנדר בשיעוריו

יתרונותיה של שיטת פילאטיס הן בכוח, בקואורדינציה ובשיפור התנועה הכללית. כמורה לשתי השיטות אני מוצא את שתי השיטות ל"חינוך מחדש" משלימות האחת את השנייה, והשימוש בשתיהן יחד משפר את שיתוף הפעולה ומגדיל את התוצאות של כל שיטה בנפרד.

שינוי התנועה המורגלת בעזרת שינוי החשיבה

שיטת אלכסנדר היא יישום תגליותיו של אלכסנדר בהקשר לתפקוד האדם על ידי שינוי בחשיבה המודעת כדי לשנות את האופן שבו אנחנו משתמשים בגוף כדי לנוע בעולם. מה שמבדיל אותה משיטות אחרות הוא ההתמקדות בשינוי התנועה המורגלת שאנחנו עושים פעמים רבות ביום. תהליך זה נוגע ב"שינוי החשיבה" שלנו שהיא המרכז של טכניקת אלכסנדר.

פילאטיס – פיתוח כוח וקואורדינציה בשרירים

ג'וזף פילאטיס פיתח שיטת תרגול שמפתחת כוח וקואורדינציה במערכת השרירים של האדם והיא מבוססת על כמה עקרונות אשר הוטמעו במגוון רחב של תנועות. בתרגילי הפילאטיס קבוצת השרירים מחוזקים באופן ישיר בצורה שמתפתח השימוש בשרירים בקשר אופטימלי או בקואורדינציה עם השרירים האחרים של הגוף.

לשימוש הטוב ביותר בגוף

לשתי השיטות אותה מטרה – השימוש הטוב ביותר בגוף. מניסיונו אנשים שלומדים את שתי השיטות מגיעים להישגים משמעותיים בתפקוד הרבה יותר מהר מאשר אלה שלומדים כל אחת מהן בנפרד.

 

Robert Rickover

מורה לשיטת אלכסנדר יותר מ-20 שנה בנברסקה, למד גם פילאטיס

ההבדלים המשמעותיים בין שתי השיטות

פילאטיס מטרתה לפתח קבוצת תרגילים מאד ספציפיים כדי לתקן את היציבה ואת גבולות התנועה ואילו טכניקת אלכסנדר מתמקדת בללמד איך לשנות את חשיבתו של הפרט כדי לכוון מחדש את היציבה ואת דפוסי התנועה (1).

למורה לפילאטיס העוסק בחיזוק מערכת השרירים חשוב מאד לבצע את החיזוק תוך כדי שחרור – ביציאה מדפוס הרגלים נכון לגופו, דפוס הרגלים טבעי-אינסטינקטיבי ראשוני ומקורי אליו חוזרים בעבודה בשיטת אלכסנדר.

 

שיטת אלכסנדר למתרגלים את היוגה

עדויות של מורה ליוגה ומורה לשיטת אלכסנדר שמתרגל יוגה

Anne Finlay

מורה ליוגה, העניין שלה בשיטת אלכסנדר קשור ברצונה להשתחרר מדפוס התנועה המורגל שלה. מתגוררת ב West Ryde באוסטרליה.

Martin Finnegan

החלים מבעית גב תחתון בעזרת שיטת אלכסנדר. משהבין שהטכניקה אינה רק שיטה מעשית המשפיעה על הטיפול האישי והמבוססת על עקרונות, אלא היא כלי רב עוצמה להתפתחות אישית החליט ללמוד להיות מורה. מתגורר בRyde District באוסטרליה.

הבסיס המשותף – המכניזם הפסיכו-פיזי

שיטת אלכסנדר אינה מתיימרת להוסיף שום דבר ליוגה, וגם לא מנסה לומר למתאמן ביוגה איך לבצע את התרגול. טכניקת אלכסנדר פוגשת את המתרגל על בסיס משותף. המשותף הוא המכניזם הפסיכו-פיזי או העצמי.

עקרונות של תנועה

הטכניקה עובדת עם עקרונות כלל עולמיים של תנועה כך שתלמיד שלמד את טכניקת אלכסנדר וירצה להתחיל לתרגל את היוגה נקודת הפתיחה שלו יותר טובה, והוא יכול לדאוג לעצמו בצורה יותר יעילה במשך התרגול. לרבים מבני המערב יש קושי בהתחלה להתאים את עצמם לשיטה כמו יוגה, ואחת הסיבות לכך היא לעיתים השימוש הלקוי המורגל שלהם בגופם שתוצאתו חוסר גמישות. לא רק שהם דורשים מגופם לעשות "מעשי גבורה" שהוא אינו מוכן מספיק אליהם, אלא בניסיונותיהם לבצע את האימון הם משתמשים בדיוק באותו שימוש לקוי שהכניס אותם לצרה מלכתחילה. כפי שאמר אלכסנדר: "אינך יכול לעשות משהו שאתה לא יודע, אם תמשיך לעשות את אותו משהו שאתה יודע" והדבר שאנחנו יודעים הוא ההרגל שלנו.

התמקדות בתהליך ולא במטרה

רבות מתנוחות היוגה (אסאנה) נובעות מחיקוי של הטבע. התלמיד מתרגל כדי להשיג את החן והאיזון שאנחנו רואים אצל החיות, אך הוא לעולם לא ישיג את היציבות הזאת אם ישתמש במתח שרירים עצום כדי לנסות להשיג אותה. ביישום טכניקת אלכסנדר ליוגה מורה לטכניקת אלכסנדר יעבוד על הקואורדינציה הבסיסית של התלמיד לפני שיעשה כל ניסיון באסאנה. הדבר נעשה באמצעות ידיו המכוונות של המורה כך שהתלמיד יוכל להתחיל לחוות את הדרך השונה של התנועה בלי המתח המורגל שמרגיש כל כך 'נכון'. ההנחיות באסאנה יכולות להינתן כשהתלמיד נמצא בקואורדינציה הטבעית שלו שבה חלק אחד של הגוף אינו מתערב בפעילותו של השני, זוהי המטרה הראשונית ולא האסאנה עצמה. זהו ההבדל העיקרי כאשר מסתייעים בטכניקת אלכסנדר בתרגול היוגה. אנחנו מעוניינים בתהליך לא בתוצאות הסופיות כי בתהליך אנחנו מוצאים את מה שאנחנו מחפשים כפי שטען אלכסנדר: "החוויה שאתה רוצה היא בתהליך שבהשגתה, אם יש לך משהו - וותר עליו. השגתו ולא עצם זה שיש לך אותו, זה מה שאתה רוצה".

קוים מקבילים בין שתי השיטות

יש כמה קוים מקבילים נוספים בין טכניקת אלכסנדר וקודי התנהלות היוגה, כגון איפוק, שליטה עצמית וריסון/הימנעות במיוחד בקשר עם הנפש. איפוק, ריסון והימנעות אלה דומים מאד להשהיה Inhibition בטכניקת אלכסנדר "תשהה את הדברים שהיית רגיל לעשותם" אמר אלכסנדר "ותהיה בחצי הדרך הביתה". למעשה הכוונה לעצור את התגובה המורגלת, להשהות אותה כך שתגובה חדשה ומודעת יותר תוכל להתגלות. תפיסתו של אלכסנדר של 'אי העשייה', הוויתור על התכלית ולהישאר עם התהליך או 'האמצעים שנבחרו' יש לה קוים מקבילים ליוגה, דבר שממחיש כמה טוב פועלות טכניקת אלכסנדר והיוגה יחדיו כפי שגילו מורים רבים ליוגה.

שיפור הנשימה

אלכסנדר היה מוכר כ'איש הנשימה' - העבודה על הנשימה היא גורם משותף בין טכניקת אלכסנדר והיוגה. אלכסנדר גער פעם בתלמיד וצעק: "זוהי אינה נשימה: זוהי הרמה של החזה וקריסה". לעיתים יש ללמוד לנשום מחדש בדרך טבעית וקלה כצעד ראשון לפני גילוי עומקן של טכניקות מתקדמות ביוגה. תרגול היוגה עוזר לשחרר אנרגיה, האיכות הדינמית של להתחיות נחווית במשך האימון בהדרכתו של מורה.

שיטת אלכסנדר עובדת בצורה קצת שונה עם הנשימה. בטכניקה הכוונה היא להגיע לתהליך הטבעי של הנשימה ללא הפרעה של מתח לא נחוץ. בעבודה עם הראש, הצוואר ועמוד השדרה מורה לטכניקת אלכסנדר מנחה את התלמיד לשחרר מתח ולאפשר קלות תנועה בגוף. ניידות זאת של הראש, הצוואר ועמוד השדרה משחררת את ערוצי האנרגיה הקשורים לעמוד השדרה. בקואורדינציה זאת של הראש, הצוואר ועמוד השדרה יתרחש קצב נשימה טבעי וספונטני, ועם השגת קצב זה אפשר להתחיל בתרגול טכניקות מתקדמות.

תרומת שיטת אלכסנדר למתרגל היוגה

על ידי יישום טכניקת אלכסנדר בתרגול היוגה מתעוררת המודעות למכשולים שמעכבים את ההתקדמות וקל יותר למתרגל היוגה להתגבר עליהם במהירות, התרגול של התלמיד מועשר והעבודה בשלמות של הגוף והנפש, של העצמי תגדל (2).

 

Clare Maxwel

רקדן וכוריאוגרף, 16 שנה מורה לשיטת אלכסנדר בניו יורק ומתרגל את היוגה

איך אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים

היוגה היא שיטת תרגול פיזית ונפשית במידה שווה הדורשת מודעות למה שאנחנו עושים. טכניקת אלכסנדר תומכת בגישה הזאת כי היא בבסיסה תהליך פסיכו-פיזי. עקרונות טכניקת אלכסנדר מתייחסים לבעיה האמיתית של איך אנחנו עושים את מה שאנחנו עושים.

אחדות העצמי

ביוגה ההנחה היא שאחדות העצמי אפשרית אם היציבה היא טובה או לקויה, היא מתווה לך את הדרך לפתוח סיבולת וכושר עמידה להיות נוכח – את הכושר להיות שמח.

ערנות, השהייה והנחיית כיוון

כל תרגול יוגה הוא חוויה חדשה בשבילי כל עוד שאני משתמש בעקרונות המרכזיים של טכניקת אלכסנדר: ערנות, השהייה והנחית כיוון. אם אני מוכן לוותר על הידע שלי לגבי מה שעלי לעשות ולאפשר לתנועה להתרחש בדרך חדשה, התרגול שלי הופך להיות מפתיע בתנועתיות, ולעיתים היציבה ממש קלה לעומת מה שחשבתי שתהיה, כלומר אם אני לא מחזיק או מכווץ את הצוואר וקופא במפרקים בין עמוד השדרה והגולגולת, התנועה זורמת.

רוב האנשים כולל אותי נוטים ללחוץ בכוח את המפרקים כשהם מתאמנים. זוהי הסיבה להרבה מאד פגיעות, כאשר מרגישים את הלחץ אפשר לבחור לא ללחוץ לפני שמתחילים בתנועה.

ערנות זאת היא חלון הזדמנויות לבחירה באופציה אחרת - במקום נכון ולא נכון אפשר פשוט לעשות את זה אחרת.

הבחנה בגבול שבין אתגר לפגיעה

אם אינני מצליח לשחרר את הצוואר אני מרשה לעצמי לא לבצע את התנוחה. ערנות פשוטה זאת עוזרת לי להגדיר את הגבול בין אתגר לפגיעה. מאז שהתחלתי בלימודי טכניקת אלכסנדר לא פגעתי בעצמי בשיעור יוגה כי היום אני יודע מתי לוותר ומתי להמשיך.

כאשר אנחנו לא מבזבזים אנרגיה במאבק בעצמנו אפשר להתמקד בתנועה הטבעית, ולאפשר לאנרגיה לזרום. תרגול היוגה בדרך הזאת יכול להיות מלא סיפוק ושמחה .

גם אתם רוצים?

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון

טל: 054-6305672
דואל: [email protected]
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
הוד השרון

הערות



פורסם ב‏יום שני ‏01 ‏מאי ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?