ספרי השלישי: "כואב, אבל פחות: מדריך מעשי להתמודדות עם כאב" - יצא לאור! פרטים במה חדש           •            ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




צוואר משוחרר - חופש מכאב


הידעתם כמה חשוב הצוואר? אני לא ידעתי!
רוצה אני לשתף אתכם בתגליתו המדהימה של אלכסנדר כדי שגם אתם תוכלו להיעזר בה.

הצוואר הוא ה"הגה"

אלכסנדר גילה כי בצוואר נמצא מנגנון "ההיגוי" של הגוף כולו. בתצפיותיו על עצמו במראה ובמחקרו גילה את חשיבותו של הצוואר ואת התלות של כל פעילות הגוף בו. הוא גילה גם דפוסי הרגלים שגויים אחרים, אבל תגליתו הראשונה הייתה כי אם יצליח למנוע מהצוואר להתכווץ שאר ההרגלים השגויים גם הם יפתרו. הייתה זאת תגלית גדולה לא רק לשם השיפור בקולו, אלא גם לכל פעילויותיו האחרות: לקום מכיסא, ללכת וכל דבר אחר. הוא שם לב כי כשהוא זכר לשחרר את הצוואר תפקודו נעשה יותר יעיל.

חשיבות הצוואר בתנ"ך

נתקלתי במאמר של מורה לטכניקת אלכסנדר שהחזיר אותי למקורותיי – לתורת משה, והזכיר לי כי אלכסנדר לא היה הראשון שדיבר על חשיבות הצוואר. בתנ"ך אפשר למצוא הרבה אסמכתאות לצוואר נוקשה. אחת מהן היא בדברי אלוהים למשה בעודו על הר סיני כדי לקבל את לוחות הברית, בעת שכעס על עם ישראל שבנה את פסל הזהב: "אמר ה' אל משה ראיתי את העם הזה והנה עם קשה ערף הוא, אין לו תקנה" (שמות לב ט). ערף (עורף) בהסבר המילון: זהו החלק שמחבר את הראש עם עמוד השדרה, אחורי הצוואר באדם או בכל חי. קשה ערף לפי המילון: סרבן, עקשן, שאינו מקבל מרות. יש הטוענים כי אדם קשה עורף שאינו מסובב את ראשו ימינה ושמאלה, יסבול בסופו של דבר מכאבים פיזיים אשר נגרמו בתחילה מדפוס התנהלות עצמי שגוי.

מה כל כך חשוב בצוואר?

נשאלת השאלה: מה כל כך חשוב בחלק המסוים הזה באנטומיה שלנו שאלוהים הזכיר אותו באופן מיוחד בכעסו? הצוואר הוא החיבור החיוני – הפרוזדור בין החלקים החשובים ביותר של הגוף: הראש והגו, אלו הם שני חלקים שבלעדיהם איננו יכולים לחיות. הצוואר הוא מקום מעבר לאוויר, אוכל, עצבים ונוזלי גוף חיוניים למחיה כמו דם ולימפה לכל חלקי הגוף האחרים. היות שהצוואר הוא צר במבנהו והוא צריך להכיל את כל ה"משימות" האלו עלינו להפעיל מינימום של מתח כדי לאפשר לו לתפקד בצורה הטובה ביותר, כלומר על הצוואר להיות חופשי כדי ליצור קשר טוב בין הראש והגו.

תגליתו של אלכסנדר – למצב הצוואר השפעה על המכניזם של התפקוד

אלכסנדר גילה כי למצב הצוואר יש השפעה גדולה על ה"מכניזם" של התפקוד: היציבה, הקואורדינציה ויכולת התנועה הקלה, הנוחה והיעילה. הוא גילה את "מנגנון העל" שאחראי על תקינות תפקודו של הגוף כולו וקרא לו "הפיקוד הראשוני" – The Primary Control.

הצוואר הוא הקשר בין הראש והגוף

הראש משקלו כ-5-3 ק"ג והוא נמצא בקצהו העליון הגבוה ביותר של עמוד השדרה. כאשר הראש מאוזן בקלילות נדרש מעט מאד מאמץ שרירים בצוואר כדי להחזיק אותו, אבל כאשר שיווי המשקל הזה מתערער יש צורך בהרבה מתח שרירים כדי להחזיקו למעלה, כלומר יתעורר הצורך לכווץ את הצוואר כדי לשמור על הראש מפני נפילה קדימה או לצד אחד. צוואר מכווץ אינו מאפשר יציבה זקופה וטבעית היות שנוצר מתח עודף אשר גורם להקשחה ולכיווץ בכל שאר חלקי הגוף. מתח זה עלול להזיק ליכולת התנועה החופשית והיעילה. אך לא רק להן, הוא יכול להזיק גם למערכת הנשימה ולגרום ללחץ גם על שאר האיברים הפנימיים בגוף ולפגוע בפעילותם התקינה.

רופאים מעידים – עלייה בליקויים המכאניים בעמוד השדרה

הרופאים מעידים על כך כי חלה עליה בתופעות הליקויים המכאניים בעמוד השדרה. זהו נתון שמאיץ את השחיקה בעמוד השדרה ומעלה את רמת הכאב. הסיבה לכך היא שכיום בעידן המודרני רובנו יושבים שעות ארוכות: במשרד ובבית למול צגי המחשב, אל מול הטלוויזיה, ברכב בנהיגה, במקומות הבילוי: בתי קפה, מסעדות, בתי קולנוע ותיאטרון וכדומה ומגיל צעיר מאד.

ישנם כמה גורמים עיקריים להופעת כאבי צוואר כאשר השכיח מכולם הוא השחיקה בסחוסי הצוואר אשר מייצגים את הדיסקים הבין-חולייתיים ואת הסחוסים שנמצאים בין המפרקים האחוריים של עמוד השדרה בצוואר. שחיקה זאת עלולה לגרום לבלט דיסק ומאוחר יותר לפריצת הדיסק.

שחיקה זאת נובעת בעיקר מהרגלי ישיבה ממושכת במערך "לא בריא" ולא טבעי לגופנו – ראש נטוי לפנים מול צג המחשב, סטייה ימינה או שמאלה אל מסך הטלוויזיה ועוד.

ההמלצות הנפוצות המוצעות כיום להתמודדות עם מצבים אלה הן לשנות הרגלי עבודה שאינם תקינים. מבחינת הגוף הפיזי - לשבת ישיבה זקופה כשהצוואר ישר ולא מצודד, ומבחינה טכנית - לבדוק את העיניים ולדאוג שעדשות המשקפיים תתאמנה, להחזיק את מכשיר הטלפון ביד ולא בין האוזן לכתף, לקום מידי 30 דקות משולחן העבודה ולבצע מתיחות לצוואר או לישון עם תמיכה של כרית אורטופדית למניעת לחצים על הצוואר במהלך השינה, וכן למקם את מסך המחשב בגובה העיניים, ואת העכבר והמקלדת קרובים ככל האפשר לגוף. עצות אלו הן טובות מאד. מבחינה טכנית נוכל ליישם אותן ללא שום בעיה, אך מבחינת הגוף הפיזי קשה להוציאן לפועל באופן עצמאי כי למשל, לרובנו קשה להרגיל את עצמנו לשבת ישיבה זקופה כי איננו יודעים בדיוק למה הכוונה בישיבה זקופה – היכן נזדקף, באיזה חלק של הגוף? וגם אם נצליח להזדקף איך נוכל לשמור על יציבה זאת לאורך זמן?

בתפיסתה של שיטת אלכסנדר – לשחרר את המתח העודף בצוואר

שיטת אלכסנדר מציעה דרך ללמוד איך לשחרר את המתח העודף בצוואר כי זהו אחד הדברים שעלינו לעשות כדי לשפר את התפקוד הכללי שלנו.

הערכת תחושה לקויה – היא מקור הבעיה

תגליתו הנוספת של אלכסנדר שחשיבותה היא מכרעת להבנת הסיבה הגורמת לאופן שימוש לא תקין של רובנו בעצמנו היא שבתנועותינו אנחנו מסתמכים על חוש התחושה שלנו - ההרגשה שמה שאנחנו עושים הוא נכון וטוב. להרגשה זאת קרא אלכסנדר: הערכת התחושה. מניסוייו הרבים על עצמו גילה כי הערכת התחושה היא לעיתים לא אמינה וכי רצוי לא להסתמך עליה, הוא הבין שהיא לא רק לא אמינה אלא לפעמים אפילו לקויה. והיא זאת שמונעת מאיתנו לשנות הרגלי תנועה שגויים ולהזדקף למשל.

טכניקת אלכסנדר יכולה ללמד אתכם לשנות את היציבה ולשבת זקוף כשהצוואר חופשי

לשנות את יציבתכם ולשבת זקוף כשהצוואר ישר ולא מצודד, תלמדו איך לשחרר את המתח בצוואר כדי שיוכל לפעול בחופשיות ויאפשר לראש להינשא למעלה מעל ציר עמוד השדרה ולגו להתארך ולהתרחב. אז כל היציבה שלכם תשתפר וגם הישיבה תזדקף, ותחזרו ליציבה הטבעית-מקורית עימה הגעתם לעולם.

התגלית המדהימה שלי

אני שעדיין סובלת מקשיים בישיבה גיליתי את התגלית המדהימה שלי בשנה השלישית ללימודיי בקורס להכשרת מורים לטכניקת אלכסנדר, והיא שבעבודה על כיסא כאשר המורה משחרר את צווארי תוך כדי עבודה אני יכולה לשבת בלי כאב! ולמה נדהמתי? כי הייתה זאת ההוכחה שאלכסנדר צדק!

רוצים גם ?

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון

טל: 054-6305672
דואל: [email protected]
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
הוד השרון



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?