ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


ייחודה של שיטת אלכסנדר




להגיע ל"שורש" – להרגל השגוי

שיטת אלכסנדר היא לדעתי השיטה היחידה שמנסה לפתור את הבעיה מ"השורש", והשורש מקורו בהרגל השגוי, אליו אפשר לנסות להגיע באמצעות חזרה להרגלי התנועה הטבעיים-מקוריים-ראשוניים שלנו. כלומר שינוי ההרגלים השגויים לגופנו שאותם רובנו אימצנו לאורך שנות חיינו. המשיכו וקראו – בהמשך אני מציגה בפניכם את המיוחד שבשיטת אלכסנדר שאולי לא תמצאו בשיטות אחרות.

קריטוריונים להשוואה בין השיטות השונות

פרופסור ג'ון דיואי, פילוסוף, פסיכולוג שהיה תלמידו של אלכסנדר ודמות רבת השפעה בחינוך בארה"ב באותם ימים, הציג בהקדמה לספרו של אלכסנדר Constructive Conscious Control of the Individual קריטריונים להשוואה בין השיטות השונות:

  1. האם השיטה מתיימרת בראש וראשונה לרפא ומטרתה הקלה בסבל הקיים או שמטרתה מניעה?
  2. האם היא שיטה למניעה של בעיה ספציפית או שהיא רחבת היקף?
  3. האם היא דנה בנפש ובגוף כשני חלקים נפרדים האחד מן השני או שהיא עוסקת באחדות של האדם האינדיבידואלי?
  4. האם היא עוסקת בחלק של הנפש והגוף או ב"חינוך מחדש" של כל הישות?
  5. האם מטרתה להשיג תוצאות מיד על ידי טיפול בסימפטומים או שהיא מטפלת בגורמים ובתנאים שגרמו להיווצרות הבעיה, ועוסקת בשינוי עמוק ויסודי בסיבות הגורמות לתנאים הגרועים האלו?
  6. האם המאפיין הבסיסי של השיטה הוא לשם חינוך?
  7. האם העיסוק בשיטה הוא זול וקל או שיש להשקיע תשומת לב אינטלקטואלית?

כי שיטה העובדת על טריק או קסם ומרפאה בעיה אחת בוודאי תשאיר מאחוריה בעיות אחרות היות שאינה עוסקת בגורמים, אלא משנה את הסימפטומים הגלויים לעין לגורמים קשים יותר שלא מבחינים בהם (הקדמה, עמ' 25-24) *

לשם הצגת ייחודה של טכניקת אלכסנדר אעזר בקריטריונים אלו שמנה פרופסור דיואי.

טכניקת אלכסנדר היא שיטת חינוך בראש וראשונה למניעה

זהו תהליך לימוד אשר מטרתו שינוי התנאים שגרמו לבעיה, ולא טיפול בסימפטומים הגלויים לעין. היא עוסקת בבעיה מן ה"שורש" וה"שורש" הוא ההרגל השגוי. מטרתה ללמדנו לחזור למקור – להרגלים האינסטינקטיביים-הטבעיים-הראשוניים עימם נולדנו. כאשר נחזור לתנועה המקורית הנכונה שלנו יש סיכוי כי יפחתו הכאבים ואולי אף נרפא מבעייתנו. ה"מכשיר" החיוני שמשתמש בו המורה הוא זוג ידיים בעזרתן הוא מנחה את הכיוון לשחרור מתח השרירים העודף ולפעילות יותר נכונה לגוף, השיעור מלווה בהסבר מילולי.

טכניקת אלכסנדר אינה עוסקת בבעיה ספציפית אלא בגוף כמכלול

זוהי שיטה רחבת היקף העוסקת בשינוי ההרגלים השגויים בגוף כשלמות וב"חינוך מחדש" של הישות כולה. אלכסנדר התייחס לגוף האדם כאל ישות פסיכו-פיזית שלמה.

הטכניקה עוסקת בשימוש בעצמנו ותחילתה בפעילויות התנועה של חיי היומיום. בלימודה יש להשקיע תשומת לב אינטלקטואלית רבה אשר באה לידי ביטוי בהבחנה ב:

הכרה בהערכת תחושה שהיא לעיתים לא אמינה או לקויה

ההבדל המהותי בינה לבין שיטות אחרות הוא בהכרה בקיומו של חוש התנועה הלא אמין – ערנות התחושה הלקויה בשפתו של אלכסנדר אשר בראייתה של הטכניקה היא המקור לבעיות התנועה. שיפור חוש התנועה מעורר את המודעות לדפוס התנועה המורגל השגוי ולחשיבה השגויה.

קשר בין המחשבה ותגובת השרירים

טכניקת אלכסנדר מעוררת את המודעות לקשר של דפוס המחשבה עם מצב השרירים והמפרקים. הקשר העמוק בין השכל ותגובת השרירים הוא ייחודי לטכניקה, והיא הבסיס לפתרון מעשי וארוך טווח לבעיות שונות שמרכיב ההתנהגות ביסודן, ואשר השימוש השגוי של האדם בעצמו הוא הגורם להן.

הגברת הערנות והפחתת מתח שרירים

מטרתה להגביר את הערנות ולהפחית את מתח השרירים. בשיעורים משתפרת ערנות התחושה, ובעקבותיה נעשית התנועה בלי מאמץ יתר ובצורה יותר חופשית וזורמת - לומדים להפעיל שליטה יותר מודעת בתגובות המורגלות ולתקן אותן.

שיפור מצב פיזי וכאבים תלוי ביכולתו של הלומד לשלב את העקרונות המעשיים של הטכניקה עם דפוסי התנועה בפעילויות היומיום השגרתיות.

שיטה לטיפול עצמי

זוהי דרך אינטיליגנטית לפתור את בעיות התנועה השכיחות שגורמות לכאב כרוני וללחץ, ללמוד להבחין בהרגלי התנועה, לשחרר את מתח השרירים ולנוע בקלות ובנוחות. טכניקת אלכסנדר הוכחה כשיטה לטיפול עצמי. התרומה הייחודית שלה היא לימוד אופן הארגון העצמי שמקנה את העצמאות בתחזוקת הבריאות האישית. לומדים באמצעותה להרגיע את מערכת העצבים, לשחרר את השרירים ולאזן את המבנה האישי.

שיטת לימוד השונה מכל לימוד אחר – לא לומדים איך "לעשות את זה נכון"

בטכניקת אלכסנדר לא לומדים "לעשות את זה נכון", לא לומדים איך "לבצע נכון" כל פעילות בנפרד, לא לומדים איך לשבת ולקום מכיסא, או איך לעמוד או ללכת, אלא לומדים תוך כדי תנועה של ישיבה, קימה, עמידה או הליכה לעכב את התגובה המורגלת השגויה על ידי "אי עשייה" מכוונת ומודעת כדי לאפשר לרפלקס המקורי שטבוע בנו מלידתנו, לחזור ולהתקיים. זוהי דרך להחזיר את התנועה החופשית והנינוחה שאבדה מאז הילדות לאורך שנים של יציבה לקויה ותגובת שרירים לא טבעית.

אין "שיעורי בית"

לימוד הטכניקה אינו לימוד של סדרת אימונים/תרגילים, אלא מטרתו להגביר את הערנות לאופן שבו אנחנו נעים, לקואורדינציה יותר טובה במשך הפעילות היומיומית ולשימוש בפחות מתח ויותר נוחות. בלימוד אין "שיעורי בית" של תרגול פיזי כלשהו. הסיבה לכך היא שהיות שרובנו פועלים בהרגלים שגויים של מתח שרירים עודף, בכל ניסיון לתקן הרגלים אלו בתרגול עצמאי ללא הכוונתו של מורה ירכוש לעצמו הרגלים שגויים חדשים, והם יהיו אלה שיצטרך לתקן. ההרגלים הטבעיים מתעוררים בגוף אט אט וחוזרים להיות אינסטינקטיביים ולחלק מהתנועה הכוללת. המורה מנחה את התלמיד לשים לב לתנועותיו בחיי היומיום כדי לעורר את הערנות להרגלים השגויים שלו.

יחס בין הראש, הצוואר והגו -"הפיקוד הראשוני"

שיטת אלכסנדר מתמקדת ביחסים של הראש, הצוואר והגו, להם קרא אלכסנדר "הפיקוד הראשוני". כאשר יתקיים היחס הנאות ביניהם יינשא הראש אל-על ויאפשר לשרירי הצוואר ולעמוד השדרה להשתחרר, ישתפר תפקוד השרירים הכללי ויאפשר לגוף לנוע בהרמוניה.

נכון שהשיטה שונה ממה שהכרתם?

אם אתם רוצים למנוע בעיות בריאות בעתיד או לפתור בעיה שכבר התעוררה, לשפר את תפקודו של כל הגוף בשלמות, למצוא את הקשר המדהים בין המחשבה והתפקוד הפיזי, ללמוד לטפל בעצמכם ובלי "שיעורי בית" – הגעתם לכתובת הנכונה!

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל:

גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי – אתי סהר
הוד השרון



  • * פ.מתיאס אלכסנדר, (1985 הוצאה ראשונה 1923),
    פרופסור ג'ון דיואי בהקדמה לספר "Constructive Conscious Control of the Individual".

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?