ספרי השלישי: "כואב, אבל פחות: מדריך מעשי להתמודדות עם כאב" - יצא לאור! פרטים במה חדש           •            ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




פרקינסון - שיטת אלכסנדר היא דרך אחרת להתמודדות


שיטת אלכסנדר עשויה לעזור גם לכם!

היא עונה על חלק גדול מההמלצות הניתנות על ידי הרופאים לחולה הפרקינסון לשיפור תסמיני המחלה, התנועה, הנשימה, הביטחון העצמי ואיכות החיים. איך? ההסבר בהמשך...

לא ריפוי, אבל שיפור

שיטת אלכסנדר אינה יכולה לרפא את מחלת הפרקינסון, אך יש באפשרותה לשפר את איכות התנועה, את שיווי המשקל, את הקואורדינציה וכתוצאה מכך את הנשימה, את הביטחון העצמי ואת איכות החיים של החולה.

מהי מחלת הפרקינסון?

מחלת הפרקינסון מוכרת בספרות הרפואית כמחלה ניוונית של המוח, והיא מאופיינת כתסמונת שמשבשת את תפקוד התנועה. מבחינה מוטורית מתבטאת המחלה בעיקר ברעד שמפריע לביצוע תפקודים שונים כמו מעבר מהכיסא למיטה, שמירה על שיווי משקל, הליכה, ואכילה.

מאפייני המחלה

ההפרעות העיקריות של המחלה הן: קשיון שרירים, ירידה בתנועה, שינויים ביציבה ובשיווי משקל והפרעות בהליכה - חולה הפרקינסון מפתח תנוחה מכווצת וכפופה אשר מחמירה את צורת ההליכה שלו. מאפיינים נוספים הם: חוסר תגובה לתנועה - זמן התגובה של חולה הפרקינסון מתארך כאשר הוא מבצע תנועה מורכבת וקואורדינטיבית כנראה כתוצאה מהפרעה מרכזית הקשורה בתהליך בקרת התנועה לזיהוי גירויים שונים ולבחירה של תגובות מתאימות. האטה בתנועה - חולה הפרקינסון אינו מסוגל לשלוט במהירות התנועה, בקצבה ובתנודתה, ולכן התנועה איטית, מסורבלת וללא התאמה בין שתי הידיים. קיפאון - תופעת הקיפאון מתבטאת בהפסקה פתאומית של התנועה ובמיוחד של תנועה קצבית כמו הליכה, דיבור וכתיבה. קשיים ביציבה ובשווי המשקל - בפרקינסון ניתן לצפות למצבים של יציבה לקויה וכפופה, כתפיים עגולות וזרועות מושטות לפנים, ירידה בתנועות נלוות לדוגמה, הזרועות אינן נעות בזמן ההליכה, היעדר החזרי יציבה - מידע על מצב הראש ביחס לגו ולגפיים במרחב בזמן תנוחה ותנועה. אצל חולי פרקינסון הגוף נע כחטיבה אחת - "קיבוע מלא" לדוגמה קושי בקיבוע הצוואר יפריע לדיבור, לאכילה או לראייה היקפית. קיבוע האגן והגפה התחתונה מקשה על הליכה חלקה ושוטפת, במיוחד בזמן פניות וסיבובים. "קיבוע מלא" גורם לליקויים בשמירה על יציבה ושיווי משקל, שעלולים להסתיים בנפילה, בשבר ובפיתוח של סקוליוזיס/עקמת ודיסטוניה (טונוס לא נורמלי) של כפות הידיים והרגליים.

פעילות גופנית מומלצת

הפעילות הגופנית המומלצת לחולי פרקינסון כוללת אימון לשליטה מוטורית של הגפיים והגו, תרגילים לשחרור ולהרפיית קשיון המפרקים והשרירים, תרגילי נשימה להגדלת התנועתיות בבית החזה ושליטה בתנועות הסרעפת, תרגילי יציבה, תרגילי גמישות ומתיחה של רקמות רכות למניעת התקצרויות, תרגילי הליכה במישורים ובתנאי שטח שונים בקצב משתנה - צעדים גדולים, שינויי כיוון, ובתנאי סביבה משתנים - בבית, ברחוב, באור יום ובלילה, ברוח ועוד, הליכה בשילוב משימה נוספת כמו דיבור. תוך כדי כך - שימוש באמצעי עזר שונים.

תרגול שיווי משקל דינמי

עם חולה הפרקינסון יש לתרגל שיווי משקל דינמי, מומלץ להרבות בתרגול של תנועות חוזרות תוך שימוש בגירויי ראייה או שמיעה, מומלץ להשתמש במוסיקה למתן קצב ובכל מקרה אין לעייף את החולה פיזית או מנטלית.

יתרונות הפעילות הגופנית לחולה

לא ניתן אמנם לעצור את התקדמות מחלת הפרקינסון, אולם לפעילות גופנית יש את היכולת לצמצם במידה רבה את דרגת התסמינים של המחלה, ובכך לסייע ללוקה בה ולעודדו לחיים עצמאיים ויצירתיים יותר.

שיטת אלכסנדר עשויה לעזור

לימוד הטכניקה עשוי לשפר את היציבה ולסייע לאדם להגיע לשיווי משקל ולמנוע נפילה, היא מסייעת בשחרור ובהפחתת מתח השרירים בכל פעולה של הגוף וכתוצאה מכך נוצר גם מרחב לסרעפת לפעול ביתר קלות ולנשימה לזרום. טכניקת אלכסנדר עובדת על הארכת הגו והרחבתו ועל התנועות הבסיסיות השגרתיות של חיי היומיום: ישיבה על כיסא וקימה ממנו הליכה ושכיבה אשר מתבצעים בכל שיעור בתרגול חוזר בערנות לכל מה שנמצא בסביבה: צבעים, גופים וכדומה.

העבודה בטכניקה אינה מעייפת, אלא יוצרת הרגשת רגיעה, קלות ונינוחות בתנועה.

מכאן שטכניקת אלכסנדר עונה על חלק גדול מתוך ההמלצות הניתנות לחולה הפרקינסון לשיפור תסמיני המחלה, התנועה ואיכות חייו.

תוצאות מחקר - חל שיפור במצבם של חולי הפרקינסון המסתייעים בשיטת אלכסנדר

בשנת 2002 נערך מחקר שמטרתו הייתה להעריך את ההשפעה של הטכניקה על קבוצה של 28 חולי פרקינסון שקיבלו 24 שיעורי הדרכה בטכניקת אלכסנדר בהשוואה לקבוצת ביקורת של 28 חולים שלא התנסו בטכניקה. חולקו שאלונים למשתתפים מיד לאחר שסיימו את ההדרכה וחצי שנה לאחר מכן. הממצאים היו כי חלה הטבה במצבם של החולים שהשתתפו בשיעורים לטכניקת אלכסנדר בהשוואה לקבוצת הביקורת. מקבלי השיעורים היו פחות באי-כושר וגם פחות דיכאוניים מחברי קבוצת הביקורת והיתרון היחסי נשמר גם בבדיקות אחרי 6 חודשים.

בשיעורים תרגלו המשתתפים מעבר מישיבה לעמידה ומעמידה לישיבה, הליכה ושכיבה, עבדו על הפעילויות שגרמו לחולה לחץ או חרדה בחיי היומיום. תורגלה נשימה באמצעות השהייה והנחיית כיוון לשיפור הנשימה החופשית אשר קשורה לליקוי בדיבור במחלת הפרקינסון, עם בעלי ליקויים בדיבור תרגלו באופן אישי. חוסר תנועה של הבעת הפנים היא אחת התופעות של המחלה – התלמידים תרגלו את ההשהיה והנחיית הכיוון לשיפור תנועת הפנים, וכן להטבת הרעד . ניתנה הדרכה בשכיבה על שולחן כשהראש מונח על ספרים, הברכיים מכופפות כלפי התקרה, כפות הרגליים מונחות על השולחן והזרועות מקופלות כך שכפות הידיים מונחות על צלעות בית החזה. המליצו למשתתפים לשכב בתנוחה הזאת לפחות פעם ביום למשך 15-10 דקות כדי לשחרר מתח עודף, לשפר את הקואורדינציה בכל הגוף ולהגיע לנשימה ולתנועה חופשיות של הרקמות העדינות ושל המפרקים. בסוף ההשתלמות קיבל כל אחד מהמשתתפים קלטות טייפ להדרכה בשכיבה ובישיבה.

תפיסת העצמי כאחדות פסיכו-פיזית

יש להניח שכשינוי קורה דרך העצמי השלם הפסיכו- פיזי יהיו שינויים לטובה בשליטה על התגובה הרגשית והפיזית לגירוי באמצעות העצירה, ההשהיה והנחיית הכיוון. הנחיית הכיוון היא פעולה שמבוססת על התפיסה של העצמי כאחדות פסיכו-פיזית כזאת שהמוח אינו נפרד מהגוף או מהפעילויות האחרות. הנחיית כיוון למודעות לעצמך במרחב תורגלה בשיעורים תורגלה בהליכה, בעמידה ובסיבוב, וכללה באופן מודע את תשומת הלב והערנות למרחב שמסביב.

עדות המשתתפים במחקר – שיפור הביטחון העצמי

בשאלונים העידו התלמידים כי הם מסתייעים במה שלמדו בשיעורים בפעילות היומיומית של ישיבה, הליכה ושכיבה וכן היו שהשתמשו בכלים שרכשו בטכניקה כדי להפחית לחץ או חרדה. הביטחון העצמי שלהם השתפר ופחתה נטייתם לחיפזון. משתתפת אחת העידה שהשיעורים עזרו לה להחליט לא לוותר, ואחרת העידה שהם עזרו לה לקבל יותר טוב את המחלה.

בארועים חברתיים קיבלו החולים כלים לשליטה ולהרגשה יותר טובה בציבור של אנשים. משתתף סיפר שבארוחה עם חברים היה יותר מודע לתנועותיו וניסה להשתמש במה שלמד בטכניקה כדי להסוות את הסרבול שלו.

טכניקת אלכסנדר סייעה לרוב התלמידים לנהל את הסימפטומים הקיימים של המחלה כמו כאב. התעוררה בהם הערנות והמודעות לקשרים מיוחדים בין חלקי הגוף כשלם בקשר למרחב ולסביבה החיצונית.

להרגיע את רגשות החרדה - דרך אחרת להתמודדות

עדות של אחד המשתתפים בהדרכה: זה מרגיע חלק מרגשות החרדה וחוסר האונים - שהנה אולי יש דרך אחרת להתמודדות עם המחלה.

 

המליצו לכם על פעילות גופנית? למה שלא תנסו את טכניקת אלכסנדר?
היא מסייעת לשחרור המפרקים והשרירים ולשיפור התנועה והיציבה.
רוצים להתנסות בדרך אחרת להתמודדות עם מחלת הפרקינסון?
ואולי אף לעצור את ההידרדרות?

 

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: [email protected]
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
הוד השרון


הערות:

  • בהגדרת המחלה ומאפייניה התבססתי על מאמרו של ד"ר אלי כרמלי, מומחה לשיקום גריאטרי במכון וינגייט  "בעיות התנועה בקרב חולי פרקינסון" באתר האינטרנט: http://www.starmed.co.il/Wingate/MovementProblemsParkinsonDisease  , מתוך "החינוך הגופני והספורט" כרך נ"ה 3, אדר א'-ב' תש"ס, פברואר 2000 בהוצאת מכון וינגייט לחינוך גופני ולספורט.
  • בנושא טכניקת אלכסנדר התבססתי על מחקר שנערך על ידי:
    Chloe Stallibrass, School of Integrated Health, University of Westminster, London, Christine Frank, Karen Wentworth


פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?