ספרי השלישי: "כואב, אבל פחות: מדריך מעשי להתמודדות עם כאב" - יצא לאור! פרטים במה חדש           •            ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




יציבה דינמית לגיל הזהב


הגעתם ל"גיל הזהב"?

טכניקת אלכסנדר היא בדיוק בשבילכם ! זוהי פעילות גופנית מסוג אחר – היא עשויה לעזור לכם להאט את ההידרדרות הפיזית שבעקבות הגיל המתקדם ולשפר את התפקוד, שיווי המשקל, הקואורדינציה ואת תחושת הביטחון בגוף אשר בעקבותיהם מצב רוח יותר טוב ואופטימיות.

האם זה נראה לכם אפשרי? המשיכו וקראו ותראו איך זה עשוי לקרות...

אפשר לעזור לגוף

"הגוף בוגד בנו" אמרה חמותי באחת הפגישות שלנו בבית הקפה ב"מגדלי הים התיכון", שם היא מתגוררת. עניתי לה כי – לא ! אנו הם אלה שבוגדים בגוף לאורך השנים, והוא פשוט מחזיר לנו על כך, אבל הוספתי ואמרתי - אין זה סוף פסוק כי אפשר לעזור לו.

ככל שאנחנו מתבגרים

מה קורה ליכולת של רובנו לנוע ולתפקד ככל שגילנו מתקדם? בהגיענו ל"גיל הזהב" לרוב איננו יכולים להתחמק מאיבוד כלשהו של גמישות וכוח, יותר קשה לנו להסתגל למצבי לחץ, ונעשים יותר פגיעים לבעיות בריאות. אחת מהבעיות שבהן אנו עלולים להיתקל הן הפרעות ההליכה שנגרמות מהחלשות השרירים והעצבים והאטת פעילותם שבאים לידי ביטוי בחולשה גדולה בכל הגוף. אז נוצר פחד מנפילה ומתפתחת זהירות יתר בתנועות. הביטחון בגופנו הולך ופוחת ואנחנו עלולים להפוך פחות עצמאיים, פחות מעזים לעסוק בפעילות גופנית ופחות יוצאים מהבית מחשש של נפילה ושבירת עצמות. אבדן הביטחון הפיזי מוביל להרגשת תסכול, למצב-רוח ירוד ובמקרים מסוימים גם לדיכאון דבר שעלול ליצור תחושה של "שנאה עצמית", במיוחד כאשר אנחנו נזכרים

ב-"איך היינו בעבר" ו-"איך 'רצנו' אז".

בראייתה של שיטת אלכסנדר - זה לא חייב לקרות

זהו תאור מאד פסימי ואין הכרח שיתרחש בצורה זאת כלל וכלל. הרבה מאד שינויים הנגרמים בגין הגיל אינם בלתי נמנעים. לתנועה ולפעילות הפיזית תפקיד חשוב בשמירה על בריאותנו ועל תפקודנו התקין, הרבה מאד קשיים שנגרמים מהחלמה ממחלה לא נובעים מהמחלה באופן ישיר, אלא מחוסר התנועה והנייחות הקשורים אליה. איננו יכולים להחזיר את השנים אחורה, אבל ישנן הוכחות לכך שפעילות גופנית ותנועה יכולות להאט את ההידרדרות הפיזית ולשפר את התפקוד. תרגילים ותנועה יכולים לאפשר לנו לעשות שימוש יותר טוב בעצמנו והתוצאה יכולה להיות חיים ארוכים ויותר טובים.

נייחות מול פעילות יתר

נייחות היא הקצה האחד של הציר, הקצה השני הוא פעילות היתר שנגרמת כתוצאה מ"אופנת הכושר" אשר גורמת לבעיות רבות כתוצאה משימוש יתר כגון: כאב ופציעה, שבר וקריעה אשר עלולים לקרות לא רק ממאמצים מיותרים בעת האימון, אלא גם בפעילויות היומיום שלנו. לכן חשוב למצוא את האיזון בין העדר פעילות לפעילות מוגזמת.

טכניקת אלכסנדר יכולה ללמד אותנו להגיע לאיזון

לימוד הטכניקה יכול לעזור לרובנו להגיע למצב הזה. אלכסנדר גילה את המקצב הטבעי של מערכת התחושה והתנועה בתוך גוף האדם. אצל רוב האנשים ב-"גיל הזהב" חלה הפרעה במקצב חיוני זה, וזהו הגורם העיקרי לליקויי הבריאות אשר באים לידי ביטוי במחלות רבות פיזיות או נפשיות.

באמצעות הטכניקה ועל ידי לימוד עקרונותיה תוכלו ללמוד לנוע בקלות. זוהי גישת חינוך גם לשם מניעה, היא מספקת אמצעים לשינוי אישי שמתמקד בשיפור הערנות והמודעות לאופן שבו אנו נעים כדי להגדיל את הנוחות בתנועה. מודעות להרגלי המתח והשימוש הלא תקין בעצמכם תוביל אתכם לתהליך של התבוננות עצמית הדומה לזו שאלכסנדר חווה ב-10 שנות מחקרו. תהליך זה לא צריך להתפרש על שנים כה רבות כי לימוד עם מורה לטכניקת אלכסנדר יכול להאיץ את התהליך.

באמצעות הטכניקה אפשר לעצור את ההידרדרות הפיזית

עמוד שדרה מכופף וצעדים מדשדשים, כאבי פרקים וחוסר ניידות אינם התוצאות הבלתי נמנעות של ההזדקנות. בעזרת העקרונות והכלים שמספקת טכניקת אלכסנדר אפשר להשיג יתרון של מיומנות מעשית על ידי הכרה ועצירה של ההידרדרות שבעקבות השימוש הלא נכון. בדרך זאת אפשר להפוך את ההזדקנות לגרף עולה שפניו למעלה - לצמיחה ולכבוד.

תיקון "השימוש בעצמנו"

טכניקת אלכסנדר יכולה לבנות את הבסיס האיתן לבריאות טובה על ידי תיקון "השימוש בעצמנו" ושיפור במערכת התחושה. "שימוש נכון בעצמנו"- בגופנו, בראיית העוסקים בטכניקה הוא הגורם החשוב ביותר במניעת מחלה. כלומר, שיפור בתפקוד, שהמרכיב החשוב ביותר שלו הוא הידיעה כיצד לצעוד, כיצד לעמוד, כיצד לשבת וכיצד לנשום. שיפור בתפקוד בכוחו למנוע מחלה, לשפר מצב מחלה קיימת ולמנוע הידרדרותה, ולעיתים גם להביא לריפויה.

פיתוח מיומנויות שמירה על שיווי משקל וקואורדינציה

פעילות בטכניקה תלמד אתכם לפתח את המיומנות של שמירה על שיווי המשקל של הגוף בעת תנועה במרחב ותיצור קואורדינציה יותר טובה בין חלקי הגוף השונים. תשומת הלב גדלה באמצעות יצירת קואורדינציה של הגוף בישיבה, בעמידה ובהליכה, ומובילה לערנות ליחסים של הגוף עם הסביבה, תלמדו איך להחזיק או להרים חפצים, לשבת או לקום מכיסאות, לעלות ולרדת ממדרכה או במדרגות ולהתמודד עם משטחים לא ישרים. לדוגמה: עלייה במדרגות יכולה להתבצע בביטחון ובלי מתח בגב או בצוואר כאשר נעזר בעקרונות היציבה של אלכסנדר.

מחקר - שיפור טווח התפקוד ושיווי המשקל אצל נשים מבוגרות

נערך מחקר בחסות האגודה האמריקנית לחקר תהליך ההזדקנות והתופעות המיוחדות לגיל הזקנה בקרב נשים בגילאים שמעל 65 לבדיקת קשר אפשרי בין טווח התפקוד שלהן ובין לימוד שיטת אלכסנדר.

אופן המחקר
המשתתפות במחקר חולקו לשלוש קבוצות של נשים בגילאים מעל 65:
1. קבוצת הרצה (פיילוט)
2. קבוצת ניסוי
3. קבוצת ביקורת
קבוצות 1 ו2 קיבלו שמונה שיעורים בשיטת אלכסנדר פעמיים בשבוע כאשר נערכו להן בדיקות טווח תפקוד לפני ואחרי השיעורים. קבוצה 3 לא קיבלה שיעורים.

תוצאות
בקבוצות 1 ו-2 חל שיפור משמעותי בטווחי התפקוד. בשאלון שמילאו הנשים בשתי קבוצות אלה הייתה תגובה חיובית להדרכה בשיטת אלכסנדר.

מסקנה
הדרכה בשיטת אלכסנדר עשויה להיות יעילה לשיפור שיווי המשקל ומכאן להפחתת הסיכון שבנפילה של נשים מבוגרות.

המחקר פורסם בכתב העת: Journal of Gerontology (1999) 54A m8-m11 *

שיפור תחושת הביטחון

המיומנויות הנרכשות בשיעורי טכניקת אלכסנדר משפרות את תחושת הביטחון בגוף, והתוצאה יכולה להיות הרחבת הפעילות התנועתית. התחושה נעשית יותר אמינה, היציבה יותר מאוזנת, ושיווי המשקל הדינמי נעשה יותר יציב.

לימוד שיטת אלכסנדר יכול להיות הבסיס לפעילויות אחרות

רבות הן השיטות המוצעות ל"גיל הזהב": התעמלות בונה עצם, פלדנקרייז, אימון כושר, טאי-צ'י, התעמלות במים ועוד ועוד. כל השיטות הן טובות לדעתי, אבל טכניקת אלכסנדר היא משהו קצת שונה והיא עשויה להיות הבסיס לאותן פעילויות. היא מסייעת לגוף להשתחרר, להגיע לשיווי משקל ולאיזון, לחזור לתנועה נכונה יותר לגוף, לקואורדינציה הטבעית ולנשימה יותר קלה. בלימוד שיטת אלכסנדר משתנה נקודת המוצא והבסיס לפעילות הופך להיות שחרור ולא מתח, קלילות ולא כבדות.

לימוד שיטת אלכסנדר יכול ליצור איזון פסיכו-פיזי

מניסיונם של מורים לטכניקת אלכסנדר אפשר לשפר את שיווי המשקל הדינמי בהתמדה ובתרגול חוזר של פעילויות של איזון, דבר שבסופו של דבר גורם להרגשת קלילות במקום הרגשת כבדות. הטכניקה יכולה ליצור איזון פסיכו-פיזי נאות, בעקבותיו יכול האדם לעמוד איתן על רגליו ולהתמודד עם המצב הפיזי-בריאותי, ועם חוסר הוודאות של המחר, ביתר ביטחון, בשמחה יותר גדולה ובפחות פחד, בלבול ואי-נחת.

לסיכום, מכאן שבאפשרותה של הטכניקה לסייע לבלימת ההידרדרות הפיזית ולשיפור התנועה של הגוף, לשיפור ההרגשה הכללית, לבריאות, לאיכות החיים ובעקבותיהם גם לשיפור מצב הרוח והאופטימיות גם בגיל הזהב.

רוצים גם?
התקשרו  אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: [email protected]
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
הוד השרון

הערה: הסתייעתי בדבריו של Bruce I. Kodish Ph.D., במאמרו: Growing Older With Grace באתר האינטרנט: www.backpainsolution.net/articles/growold.html מבלי לחרוג מהתנאים לפרסום דבריו כבעל זכויות היוצרים.
* את פרסום המחקר תוכלו למצוא בכתובת האינטרנט: www.alexandertechniquesandiego.com/images/dennis.pdf  



פורסם ב‏יום שלישי ‏10 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?