ספרי השלישי: "כואב, אבל פחות: מדריך מעשי להתמודדות עם כאב" - יצא לאור! פרטים במה חדש           •            ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




שיטת אלכסנדר כעזר לטיפול בפגיעות ספורט


בתי הצעירה (19) היא ספורטאית מגיל צעיר וכיום משרתת בצה"ל כספורטאית מצטיינת, היא משחקת בענף הכדורעף. ממעקב אחר קצב האימונים המפרך שהיא עברה בשנות לימודיה בכיתת הספורט בחטיבת הביניים ובתיכון הבנתי כמה קשה לספורטאי לעמוד בדרישות מאמניו, ועד כמה קלה הדרך לפגיעה כתוצאה מתשישות. לא נחסכו ממנה במשך השנים פגיעות כגון נקעים ברגליים ובידיים, כאבי גב ואף שבר בקרסול שבעקבותיו עברה ניתוח ונותרה רגישות בקרסולה לתמיד. גם במסגרת הצבאית האימונים מפרכים ובמיוחד לפני משחקים.

אם אתם ספורטאים, חובבים או מקצוענים הדרך הבטוחה למניעת פגיעה היא התנועה הטבעית, המשוחררת והקלה באיכות וביציבה טובה.

איך תשיגו את זה? בהמשך תמצאו את התשובה...

פגיעה במכניזם הטבעי של היציבה

המתח וההרגלים השגויים שרובנו רוכשים שלא במודע לאורך השנים פוגעים לעיתים במכניזם הטבעי של היציבה, דבר שעלול לגרום לתנועה יותר מאומצת ופחות יעילה ולהיחשפות לסכנת פגיעה.

גורם נוסף שעלול להוביל לפגיעה הם האתגרים המעורבים בלימוד של מיומנות חדשה או הלחץ הנגרם בשל תחרות. בדיוק בזמן שרצויה פעילות בפחות מאמץ ובהעדר מתח כדי להצליח גורמי ההישגיות והתחרות עלולים לפגוע באיזון, בקואורדינציה, בערנות לסביבה הפנימית שלנו, למשל אנחנו לא מבחינים בכך שאנחנו מותחים את הכתפיים או מצמצמים את הנשימה ובערנות לסביבה החיצוניות שלנו: מרחקים עלולים להראות לנו גדולים יותר ואנו עלולים להרגיש לעיתים שאין לנו מספיק זמן.

פגיעות ספורט מתחילות בגיל צעיר

פגיעות הספורט מתחילות בגיל צעיר בקרב בני הנוער. תחושתם של רופאי ספורט לילדים היא כאילו נוצרה מחלת ילדים חדשה. תוצאות המחלה הזאת יכולות להיות רציניות ביותר: לעיתים נדרשים חודשים ארוכים להחלמה ולעיתים יש צורך גם בניתוחים. חלק מהספורטאים הצעירים הנפגעים יתמודדו לאורך חייהם בכאב ובנכויות פיזיות כתוצאה מפגיעות אלו.

תרבות הספורט - "כמה שיותר יותר טוב"

הגורמים לפגיעות הם לחץ המאמנים וההורים ותרבות הספורט ששמה דגש על הביצוע והניצחון וכתוצאה ממנה לעיתים מתעלמים השחקנים מסימני הכאב עליהם מאותת גופם.

הבעיה היא הדגש העצום לכמות האימונים בלי להתייחס כמעט לאיכות הביצוע. החשיבות ניתנת לכמה קילומטרים רצת או כמה זמן שחית, ולא לאיך הפעלת את הגוף בעת הריצה או השחייה. הדגש הנפוץ בתרבות הספורט הוא "כמה שיותר יותר טוב".

שיטת אלכסנדר שמה את הדגש על איכות היציבה והתנועה שהיא הגורם גם לבטיחות בפעילות. הדבר נכון בכל פעילות: בפעילות נמרצת וגם בפעילויות השגרתיות של חיי היומיום כמו שימוש במחשב או אפילו צפייה בטלוויזיה. ספורטאי שילמד את טכניקת אלכסנדר לכשיחלט להתחיל בתכנית ספורט או כושר חדשות יהיו לו הידע והיכולת לפעול במיומנות וברמה נאותה של ערנות של הגוף.

פגיעה בעיני הספורטאים

יש ספורטאים שמוכנים לקבל את הפגיעה כאחד הסיכונים של הספורט אשר נגרמים בשל אימון במאמץ, יש הרואים אותה כמזל רע או סוג של חניכה לענף הספורט שלהם והגרוע ביותר הוא שיש הרואים בה ניצחון או סימן למחויבות, אך לכולם הפגיעה היא אחד הדברים המתסכלים ביותר.

הסיבות לפגיעות ספורט

קואורדינציה ויציבה לקויה יכולות להיות סיבות לפגיעות ספורט. רובנו מאבדים את שיווי המשקל ואת קלות התנועה שהיו לנו כילדים בשל: עבודה בתנועות חוזרות ונשנות, הפחתת הגמישות, לחץ, התנסויות רגשיות בעבר, מאמץ לשבת ולעמוד זקוף מבלי לדעת כיצד לבצע זאת, הישגיות תחרותיות, וכן חיקוי דרכי התנהלות של הסביבה – ילד שמחקה את דרך התנהלותם הפיזית השגויה של הוריו יעזוב מהר מאד את הרגלי התנועה הטבעיים שלו ויאמץ את הרגלי התנועה של הוריו.

גורמים נוספים לפגיעות ספורט הם: אימון עם הרגלי תנועה שגויים, קבלת החלטות שגויה, שיטות אימון לקויות כאשר לספורטאי אין הזדמנות להתאושש בין אימון לאימון, והוא מתאמן בתשישות או שאינו מפסיק להתאמן בעת שנפגע או כשמתפתח כאב.

למה נפגעים הספורטאים?

כדי להימנע מפגיעה על הספורטאי לדאוג לטכניקת אימון טובה, לתחזוקה נאותה של הגוף, ליציבה טובה ולשימוש בדפוסי נשימה נכונים. לספורטאי קשה לשמור על תנאים אלו כי הוא פועל בתחושה שטכניקת האימון שלו טובה ותחושה זאת נובעת מדפוס ההרגלים שלו. דפוסים אלו עלולים להיות שגויים, אך הספורטאי נשאר לא מודע לבעיה עד שהוא נפגע. כאשר הוא נפגע הוא רוכש דפוסי תנועה חדשים המפצים על אבדן התפקוד ומפחיתים את איכות התנועה בהמשך. על הספורטאי בשלב זה לשפר את אופן התנועה שלו על ידי שינוי דפוס הרגלי התנועה.

בעזרת לימוד שיטת אלכסנדר יוכל הספורטאי לשפר את ערנות התחושה שלו ולשנות את דפוס הרגלי התנועה עימם הוא פועל, ישתפרו האיזון והיציבה שלו, גופו יחזור לשיווי משקל תקין ולגמישות שתאפשר תנועה חופשית בכל כיוון במאמץ שרירים מינימלי והנשימה תשתפר גם היא.

כאשר טכניקת אימון לקויה היא הגורם לפגיעה

מספר פגיעות הספורט הולך וגדל. במקרים שטכניקה לקויה היא הגורם לפגיעה לא תהיה החלמה מלאה עד שלא תתעורר המודעות של הספורטאי למה שהוא עושה אשר גורם לבעיה. כאשר יזהה את השימוש השגוי הצעד החשוב הבא יהיה "חינוך מחדש". לא מספיק לתת לאדם הוראה להפסיק לעשות פעילות מסוימת היות שאת הפעילות הזאת הוא עושה באופן לא מודע וההרגל גורם לכך שהוא ירגיש שהוא פועל נכון, אלא יש לשנות את התנאים שמאפשרים להרגל השגוי להתקיים כדי להחלים החלמה מלאה.

לימוד שיטת אלכסנדר עשוי לסייע לספורטאי להתעורר ולהיות מודע לאיך שהוא עושה את מה שהוא עושה ואשר גורם לפגיעה. בעזרתה יוכל לשנות את התנאים שמאפשרים להרגל השגוי להתקיים לתנאים של: שחרור, רגיעה, חופש באיברים, תנועה זורמת וטבעית ונשימה טבעית ומשוחררת.

תקופת ההחלמה מפגיעה וחזרה לכושר

תקופת ההחלמה מפגיעה היא חיונית. זמן הליכה על קביים או בתמיכה כלשהי עלולים לשנות את דפוס ההליכה של הספורטאי. הדפוס החדש הוא תיקון שמפצה על הפגיעה והוא עלול לתפוס את מקומו של הדפוס הקיים בלי שהספורטאי יהיה מודע לכך שהוא פועל בדרך שגויה. לכן בתהליך החזרה לכושר על הספורטאי לחזור וללמוד איך לנוע בצורה טבעית.

בעזרת לימוד טכניקת אלכסנדר יוכל הספורטאי ללמוד לחזור לתנועה הטבעית-ראשונית שלו.

והחשוב מכול: למניעת הפגיעה מלכתחילה

ספורטאי שילמד את שיטת אלכסנדר בטרם נפגע יוכל בעזרתה לזהות את ההרגל השגוי שלו לשנותו ולמנוע את פגיעתו.

אם את או אתה ספורטאים אשר נהנים מהספורט ואינכם רוצים להיפגע בעת האימונים או אם כבר נפגעתם, ואתם רוצים לעזור לעצמכם להחלים ולחזור לתנועה הטבעית הקלה שהייתה לכם בואו והתנסו בשיטת אלכסנדר – לימוד הטכניקה יכול להיות לכם לעזר.

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: [email protected]
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
 הוד השרון



פורסם ב‏יום חמישי ‏05 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?