ספרי השלישי: "כואב, אבל פחות: מדריך מעשי להתמודדות עם כאב" - יצא לאור! פרטים במה חדש           •            ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




שיטת אלכסנדר למוזיקאים, למורים למוזיקה ולנגנים


אתם מנגנים? מורים או תלמידים למוזיקה?
לשיטת אלכסנדר יש היסטוריה ארוכה של סיוע למוזיקאים ולנגנים בהופעותיהם על הבמה.
על כך נספר לכם בהמשך...

התנאים הדרושים לנגינה: קואורדינציה, שליטה על הנשימה, מוטיבציה, משמעת והתמדה

לשם נגינת מוזיקה נדרשת קואורדינציה מורכבת של הגוף ושל הנפש: ישיבה, עמידה, החזקת כלי הנגינה למשך שעות ארוכות, ארגון הנשימה ורמת הלחץ או השתלבות בלהקה או בתזמורת. על הנגן להיות פתוח לרעיונות חדשים ומהיר הבנה, בעל תושייה ויצירה וכן עליו לעבוד קשה ולהיות חופשי במקביל. הנגינה דורשת שליטה מתוחכמת על הנשימה ודרגה גבוהה של קואורדינציה פיזית אשר לשם השגתן נדרשות מן הנגן דרגה גבוהה של מוטיבציה, משמעת והתמדה.

שיטת אלכסנדר יכולה לעזור לנגן לעמוד בדרישות

שיטת אלכסנדר היא שיטה העוסקת בתנועה אשר יש באפשרותה לסייע לנגן לעמוד בדרישות האלה. היא מלמדת להפחית מתח מיותר, עצבנות או כאב, לפתח את הסיבולת ולגלות מאגרים חדשים של יכולת וביטוי. הטכניקה היא אמצעי להשגת שיווי משקל פנימי כך שהמוזיקה תוכל לזרום בלי מאמץ.

עדיפה מניעה

ישיבה ארוכת שעות בתנועות חוזרות ונשנות לצורך הנגינה עלולה לגרום לבעיות גב, כתפיים, זרועות, מפרקי כף היד ואחרות. לימוד הטכניקה יכול למנוע אותן ובמקרה הזה "מניעה עדיפה על ריפוי", כלומר עדיף ללמוד את הטכניקה לפני ש"צצות" הבעיות - לשם מניעתן. כדי לנגן בכלי הנגינה בצורה אינסטינקטיבית, בחן ובתנועות נטולות כאב על הנגן לשחרר את הצוואר כדי לאפשר לעמוד השדרה להתארך עוד לפני שהגוף נכנס לתנועה. תנועת הגוף היא הרבה יותר נינוחה בהופעה כאשר אין מתח לפני התחלת התנועה. רוב הכאבים והתשישות בלימוד מוזיקה ובנגינה נגרמים מהפיצוי שנותן הגוף ליציבה לקויה יותר מאשר מהנגינה עצמה.

שיטת אלכסנדר יכולה להיות הזדמנות

לא משנה על איזה כלי נגינה מנגנים, לימוד שיטת אלכסנדר יכולה להיות הזדמנות להתבונן בדרך שמתקשרים באמצעות הגוף והאופי עם כלי הנגינה. נגנים יכולים להביא את כלי הנגינה שלהם לשיעורים, ובמקרים שכלי הנגינה אינו נייד יכול המורה ללמדם בסטודיו שלהם. לימוד טכניקת אלכסנדר מספק כלים להתמודדות עם בעיות פיזיות ולהשגת משאבים יצירתיים רבים יותר אצל האמן.

סיוע לנגן הפסנתר

לדוגמה נגן פסנתר שילמד לשחרר את הצוואר ואת הלחץ על עמוד השדרה יישב בנוחיות יותר גדולה ליד הפסנתר, עם פחות מתח בכתפיים, בזרועות ובידיים, וינגן בנינוחות יותר גדולה.

שיטת אלכסנדר היא תהליך לימוד

בשיטת אלכסנדר הדרך להשגת המטרות היא תהליך. תהליך הלימוד כולל שלוש מיומנויות הקשורות ביניהן: ערנות לגוף, היכולת להפחית מתח מיותר והשימוש במחשבה לשם כך.

הטכניקה היא סוג של אלף-בית של התנועה והתפקוד. לימוד ההיגיון שבפעולת הגוף מספק נקודת מבט חדשה להסתכלות ולהבנה איך יכול הגוף לעבוד בצורה הטובה ביותר במגוון מצבים של חיי היומיום וגם בחזרות או על הבמה. כל הנגנים מתמודדים עם לחצים של כישלון או הצלחה שהם חלק בלתי נפרד מחייו של האמן. טכניקת אלכסנדר היא דרך שמלמדת להשתחרר מאותם לחצים ולהחזיר את האיזון והיציבות כדי לשמור על הגוף חופשי ונינוח לשם הנאה מהנגינה.

הערך המוסף האפשרי של הטכניקה לנגנים

בשיעור לומד התלמיד להכיר בהרגלי התנועה השגויים שלו. אצל נגנים בעיה של דפוס הרגלים לעיתים מועצמת על ידי התנועות החוזרות ונשנות בנגינה על כלים. לנגנים נוסף על העבודה הרגילה על התנועות השגרתיות של חיי היומיום: ישיבה וקימה מכיסא, עמידה, הליכה, התכופפות ושכיבה מלמדת הטכניקה גם כיצד לנגן על כלי הנגינה שלהם בפחות מתח שרירים, בשיווי משקל ובקואורדינציה מתאימה. תוך הלימוד מתעוררות הערנות לנשימה והמודעות לאיזון של הגוף כולו. כאשר המוזיקאי נעשה מודע למקומו במרחב ויכול לכוון את תנועתו בשליטה יותר מודעת גדל הביטחון העצמי שלו, ובעקבותיו הנגינה יותר זורמת ומרשימה. זוהי תוצאה ישירה של שחרור המפרקים והנשימה. לימוד טכניקת אלכסנדר עבור המוזיקאי היא אורח חיים. היא מלמדת את הנגן "לעשות פחות" ואז בעת ההופעה תתנגן המוזיקה בעצמה, פשוט "כך מעצמה".

בשיטת אלכסנדר לומדים לאפשר לעצמות האגן להיות מונחות במלואן על הכיסא ולכפות הרגליים לדרוך במלואן על הרצפה. דריכה מלאה על כפות הרגליים מאפשרת לגו, לזרועות, לצוואר ולכתפיים חופש יותר גדול בחלק הגוף העליון ומאפשר לנגן להביע יותר בפחות מאמץ.

שיפור התנועה הגופנית תורמת לשיפור איכות הנגינה

כאשר משתפרת איכות התנועות הגופניות המעורבות בנגינה משתפרת גם איכות הנגינה עצמה. כתפיים וזרועות נוקשות של כנר יפגעו באופן הנגינה שלו. שחרור המתח העודף בגופם של הנגנים מאפשר הופעה יותר זורמת וחיננית ופחות נוקשה על הבמה.

לימוד מיומנויות תיאום בין המחשבה והתנועה

היכולת ללמוד לנגן ולהופיע בנגינה היא קומבינציה של חשיבה ושל פעילות, שיטת אלכסנדר מלמדת את מיומנויות התאום של המחשבה עם הפעילות, דבר שמסייע מאד לנגינה.

ערנות פיזית, רגשית ואינטלקטואלית

על הנגן להיות ערני בשלושה מישורים: פיזי, רגשי ואינטלקטואלי. נוסף לערנות הפיזית לשימוש הנכון בגופו צריכה להיות לו גם ערנות רגשית – חשוב שתהיה לו מערכת עצבים חזקה כדי להתמודד עם דרישות הנגינה בציבור ועם מצבי הלחץ לאורך חייו: קונצרטים בציבור, תחרות, מבחן בד לקבלת תפקיד, בחינות, חשש משיפוטם של אחרים וכדומה. אלו הם מצבי לחץ שנוצרים כתוצאה מחשש.

לנגני כלי נשיפה – אפשרות שיפור הנשימה

לנגני כלי הנשיפה יש לעיתים בעיות נשימה – הבעיה נובעת מהדפוס המורגל של לנשום בלחץ עצום במקום לאפשר לנשימה לנוע בחופשיות אל תוך הגוף והחוצה.

כדאי ללמוד את שיטת אלכסנדר כבר מהתחלת הנגינה

כדאי מאד ללמוד איך להשתמש בגוף בתחילת לימודי הנגינה כאשר התלמיד לומד להתאים את גופו לדרישות כלי הנגינה.

מוזיקאים בעולם שהסתייעו/מסתייעים בשיטת אלכסנדר לשיפור איכות חייהם ותפקודם פול מקרתני – מלחין ומוזיקאי חבר להקת "החיפושיות", גו'ליאן בראם – גיטריסט נגן קתרוס בריטי בעל שם עולמי, סר יהודי מנוחין, לונדון – אנגליה, מגדולי הכנרים במאה ה-20, ג'יימס גאלוואי – נגן החליל האירי המפורסם, סר קולין דיוויס – מנצח מהשורה הראשונה בתזמורת הסימפונית של לונדון, סטינג – מוזיקאי וזמר וכן חברי התזמורת הפילהרמונית של ניו-יורק.

שיטת אלכסנדר בבתי ספר ברחבי העולם

את שיטת אלכסנדר לומדים בבתי ספר למוזיקה, באוניברסיטאות ובקולג'ים ברחבי העולם:

  • בניו-יורק ב-Juilliard School of Performing Arts
  • בתזמורת הפילהרמונית של לוס אנג'לס
  • בקונסרבטוריון האנגלי החדש למוזיקה
  • בלונדון ב-The Royal College of Music'
  • בטורונטו-קנדה ב- The Royal Conservatory of Music
  • ועוד.

עדויות מנהלים בבית הספר Juilliard School of Performing Art בניו-יורק בהקשר לטכניקת אלכסנדר

"Alexander students rid themselves of bad postural habits and are helped to reach with their bodies and minds, an enviable degree of freedom of expression".
Michael Langham, Director, The Juilliard School, New York USA

"תלמידים שלומדים את טכניקת אלכסנדר נפטרים מהרגלי יציבה גרועים ונעזרים בה כדי להגיע לחופש ביטוי מעורר קנאה בגופם ובמחשבתם".
מיכאל לנגהם, מנהל

"Of all the disciplines that form the actor training program, none is more vital, enriching and transformative than the Alexander Technique".
Harold Stone, Associate Director, Theatre Department, The Juilliard School, New York USA

"מכל השיטות שמרכיבות את תכנית האימון של השחקן, אף אחת מהן אינה יותר חיונית, מעשירה וגורמת לשינוי מאשר טכניקת אלכסנדר".
הרולד סטון, מנהל שותף, מחלקת התיאטרון.

מוזיקאים ומנהלי בתי ספר לאמנויות מעידים על אפשרויותיה של הטכניקה לסייע, מלמדים את הטכניקה בבתי ספר לאומנויות ברחבי העולם – אולי גם לכם היא עשויה לעזור?

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון

טל: 054-6305672
דואל: [email protected]
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
 הוד השרון



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?