ספרי השלישי: "כואב, אבל פחות: מדריך מעשי להתמודדות עם כאב" - יצא לאור! פרטים במה חדש           •            ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




שיטת אלכסנדר - כלי עזר למטפלים בעבודתם


אתם מטפלים – פיזיותרפיסטים, מסג'יסטים, מדקרים, מטפלים בשיאצו, בטווינה, ברפלקסולוגיה ועוד ועוד? שיטת אלכסנדר מתאימה גם לכם העושים שימוש בגופכם בעת הטיפול ! אתם באמת רוצים לעזור למטופל שלכם? אבל – אל תשכחו את עצמכם בדרך !

קודם כול אתם צריכים לדאוג לגופכם !

איך עושים זאת? הנה חמש עדויות של פיזיותרפיסטים המשלבים את הטכניקה בטיפוליהם:

 

Deborah Caplan

מורה לשיטת אלכסנדר ופיזיותרפיסטית בניו-יורק, תלמידתו של אלכסנדר

לשיטת אלכסנדר יתרונות למטפל ולמטופל כאחד

פיזיותרפיסטים משתמשים בגופם בעבודה ולעיתים התוצאה היא שהמטופל אמנם מרגיש יותר טוב, אבל המטפל לאט לאט מרגיש רע יותר ויותר.

שיטת אלכסנדר מנחה לשימוש יעיל בגוף בפעולות היומיום, היא הוכחה כמסייעת בטיפול באנשים עם בעיות גב ומסייעת גם לפיזיותרפיסט. כשאני התחלתי בקריירה שלי כפיזיותרפיסטית הבנתי במהרה שעל ידי יישום טכניקת אלכסנדר בעצמי בעת שאני מטפלת אני יכולה להימנע ממתח רב ומאי נוחות בכל גופי.

תהליך מדעי

אלכסנדר לא צמח משורשים רפואיים, הוא היה שחקן. תהליך ההתבוננות העצמית שלו לפתרון בעיית הקול שלו היא דוגמה טובה לתהליך מדעי.

לחשוב במקום לעשות

שיטת אלכסנדר מתבססת על חשיבה לתוך הגוף במקום עשייה כלשהי איתו. כדי להתגבר על הבעיה הזאת פיתח אלכסנדר כיוונים ספציפיים למתן הנחיות לגוף.

אני מאמינה ששיטת אלכסנדר והסתכלות על הגוף כיחידה דינמית אחת שלמה היא בעלת ערך רב לריפוי.

שיפור השימוש משפר את התפקוד

מצאתי שהמטופל שלי מקבל טיפול יעיל יותר כשאני מתרכזת קודם כל ב-איך שאני משתמשת בגופי לפני שאני נוגעת בגופו. כשאני משתמשת בהנחיות ובכיוונים של אלכסנדר לעצמי לפני שאני מתחילה את המסג', שני דברים טובים קורים: גופי פחות מתוח והמגע שלי יותר רגיש, ולכן מתקבל יותר אצל המטופל. במקום לעשות משהו למטופל אני מוצאת שיש לי דיאלוג באמצעות מגע עם הגוף של האדם שבו אני מטפלת. אלכסנדר תרם תרומה גדולה להבנה שלנו ולהנאה מהאבולוציה - מתנת ההתפתחות (1) .

 

Zora Natanblut

פיזיותרפיסטית ומורה לשיטת אלכסנדר בפנסילבניה – ארה"ב
מתמחה בעבודה עם מטופלים שלהם כאב כרוני

הגוף עוצב לתנועה

מצבור ההרגלים האישיים של האדם בחייו הוא בעל השפעה מכרעת על בריאותו.

עמדת המפתח בשיטת אלכסנדר היא איך אנחנו משתמשים בגוף הפיזי שלנו. בשימוש טוב הגוף נע בקלות, בשיווי משקל ובקואורדינציה כך שמאמץ מינימלי דרוש לשם ביצוע פעולה. עמדת מפתח נוספת היא שהאנשים עוצבו לתנועה והם בעלי יכולת רבה של קלות, גמישות, כוח והבעה, אבל לעיתים קרובות אנחנו משתמשים בגופנו במתח רב וחושבים שהוא נורמלי.

חינוך מחדש לתנועה

כפיזיותרפיסטית אני מתמקדת בחינוך מחדש לתנועה, לגמישות, לשיפור יכולת התפקוד ולהפחתת כאב. היות שטכניקת אלכסנדר עוסקת בחינוך מחדש של התנועה אני משתמשת בטכניקה עם כל המטופלים מבוגרים כילדים. הטכניקה עוזרת בהרבה מצבים כמו כאבי ראש, כאב כרוני בצוואר, בכתפיים בגב ובירכיים, דלקת פרקים וטרשת נפוצה.

למדתי שטכניקת אלכסנדר מאפשרת למטופלים לעשות שינויים ארוכי טווח בדפוסי התנועה האישיים שלהם בצורה מודעת וחיובית.

שינוי הרגלים שגויים

שיטת אלכסנדר היא כלי בעל ערך לכל אדם שמעוניין לעבוד על מטרות אישיות בערנות יותר גדולה. היא אינה מטפלת בסימפטומים, אלא זוהי דרך רבת חשיבות לשינוי הרגלים שגויים שגורמים למתח פיזי ולאי נוחות ולשיפור הבריאות (2).

 

Elke Rudolph

פיזיותרפיסטית יותר מ-10 שנים, לומדת את שיטת אלכסנדר במסלול הכשרת מורים

שימוש בגוף הפיזי בשלמות

אני רואה את הערך שבשילוב הממד החדש הזה בטיפול הפיזיותרפיה שלי. אחת מתפיסות המפתח לפיזיותרפיסטים כדי להבין את שיטת אלכסנדר הוא שהיא מתמקדת באיך שאנחנו משתמשים בגוף הפיזי בשלמות, וכי השימוש השגוי תוצאתו יכולה להיות כאב וחוסר נוחות בחלקים ספציפיים של הגוף. טכניקת אלכסנדר היא דרך מתוחכמת לחינוך מחדש של התנועה העצבית-שלדית. בשימוש נכון הגוף נע יותר בקלות, בשיווי משקל ובקואורדינציה.

כאבים ספציפיים "מטופלים" על ידי שינוי השימוש בגוף

פעמים רבות ובאופן לא מודע אנחנו משתמשים במתח עצום במערכת השרירים שלנו. בלי חווית הקלות שאותה חווים בשיעור לטכניקת אלכסנדר אנחנו מקבלים את המתח הזה כנורמלי.

שיטת אלכסנדר היא תהליך חינוכי לאימון מחדש של הדפוסים העצביים-שריריים האלה. מצד אחד מפתחים את ערנות התחושה שמאפשרת לחוש באמת את אופן התנועה ומצד שני מתמקדת הטכניקה בדרך שבה חושבים כיצד לבצע את הפעילות. כאבים ספציפיים "מטופלים" באמצעות שינוי השימוש של המטופל בעצמי שלו.

למטפל ולמטופל כאחד

שיטת אלכסנדר היא דרך רבת חשיבות להגברת הערנות ולשינוי הרגלים מזיקים ולשיפור הבריאות הכללית למטופל ולמטפל כאחד (3).

 

John Macy

פיזיותרפיסט ומורה לשיטת אלכסנדר באומהה-נברסקה – ארה"ב
הטמיע את טכניקת אלכסנדר בטיפוליו בעשרים השנים האחרונות

פיזיותרפיה ושיטת אלכסנדר

שני התחומים של הפיזיותרפיה ושל שיטת אלכסנדר הם בעלי התייחסויות דומות, קיימת חפיפה בין שני סוגי העיסוק האלה ושניהם בעלי יתרונות רבים בסיוע לאנשים בהשגת הפוטנציאל המרבי שלהם, אך יש גם הבדלים חשובים ביניהם.

פיזיותרפיה – טיפול בהפרעות בתנועה מהגישה הרפואית

הפיזיותרפיה היא תחום רחב שמטפל בהפרעות בתנועה מהגישה הרפואית והיא מתמקדת בחידוש היכולת המכסימלית לתפקוד.

שיטת אלכסנדר חינוך לשינוי הרגלי היומיום של התנועה והיציבה

שיטת אלכסנדר מלמדת אנשים לשנות את הדפוסים של חוסר התפקוד על ידי חינוך לשינוי הרגלי היומיום של התנועה והיציבה. לימוד הטכניקה הוא תהליך חינוכי שמתמקד בשינוי הדרך שבה חושב האדם ומבצע את הפעילויות ולשיפור האופן שבו הן מתבצעות. היא עוזרת לאדם לשנות את מה שהוא עושה עם המנגנון הפנימי שמאפשר לו שליטה עדינה על האופן שבו הוא נע (4).

 

גדי טנא

פיזיותרפיסט manual therapist בקליניקה "ספורטנא" בהוד השרון

את גדי הכרתי באמצעות בתי הספורטאית כששברה את רגלה במשחק והגיעה אליו לשיקום. אחרי הטיפול הראשון אמר לה: "תסיימי את הטיפול אצלי ותלכי ללמוד את שיטת אלכסנדר". חשוב היה לי מאד ללמוד כיצד משלב גדי את טכניקת אלכסנדר בטיפוליו לכן ראיינתי אותו, ולהלן עדותו. לטכניקה הגיע בשל בעיות צרידות ועם הפנייה לניתוח הסרת פוליפ בגרונו. לימוד הטכניקה פתר את הבעיה בלי צורך בניתוח. את הטכניקה למד במשך חצי שנה.

דרך לנהל את הגוף בחיסכון באנרגיה

שיטת אלכסנדר היא דרך לנהל את הגוף בצורה שהיא חסכונית באנרגיה ובמאמץ והיא מאפשרת בעצם לפעולות היומיום לקרות מעצמן בלי שהן יוצרות נזקים ועומסים מיותרים על הגוף.

אישית לימוד הטכניקה סידר לי את התפיסה הרב-מיקומית של נושא תיקון היציבה, של הצורך בעצם לפקח על מספר מקומות במקביל בלי לפקח. התוצאה הסופית היא שהמקומות מפוקחים, אך פעולת הפיקוח בפועל לא קיימת.

ללמוד לשחרר מספר מקומות בו-זמנית

מבחינתי אין הרבה הבדל בין לשחרר ובין לפקח כי אם מפקחים על טונוס כדי שיפחת אז הוא בעצם משתחרר, ואני מתכוון לאו דווקא להחזיק מקום מסוים, אלא לדאוג שיהיה מאוזן ומשוחרר.

חוויית תנועה בעת הטיפול

באמצעות שיטת אלכסנדר למדתי ללא ספק קודם כול בזמן הטיפול מאד ליהנות להשתמש בגוף, וכל טיפול שאני עושה היום לבן אדם שבו אני בתנועה מבחינתי זוהי איזושהי חוויה תנועתית, ואני משתדל שהיא תעבור דרך הצירים הנכונים, דרך המישורים הנכונים כפי שאני רואה אותם.

הערכת תחושה לא אמינה

האפקט הכי גדול עליי מבחינת אלכסנדר היה שעוד מישהו שמשפיע על אנשים, והוא בן אדם מפורסם ומוכר וידוע העיז להגיד את מה שאני אומר הרבה זמן, והוא שאנחנו לא יכולים לסמוך על הפידבק שלנו כי אנחנו לא מבינים כלום איך שהגוף שלנו זז. הגישה הצינית הזאת בעצם כלפי עצמנו היא אחד הדברים שלקחתי מלימודי טכניקת אלכסנדר – לא לקחת את עצמי ברצינות כי אין לי מושג בעצם מה קורה אצלי. הפידבק שאני חושב שקורה אצלי ושנותן לי הגוף הוא דבר מאד סובייקטיבי.

הכלים שקיבלתי בלימודי שיטת אלכסנדר

קיבלתי קודם כל לגיטימציה לזה שהגישה הלא רצינית היא לגיטימית, הגישה של לא לקחת את עצמנו ברצינות. וכן הטכניקה עוזרת לי לעזור לאנשים – פיתחתי עם הכלים הפילוסופיים והתנועתיים מעין 'אלכסנדר לייט' לאנשים עם מודעות גבוהה שאצלם אני מזהה חכמה תנועתית יוצאת דופן, אבל יודע שהם לא ילכו ללמוד את הטכניקה בצורה מעמיקה וממושכת. לאותם אנשים אני יכול לתת משהו שבסך הכול יכול להיות אותם תרגילי פיזיותרפיה עם 'תבלין אלכסנדרי'. אני לא מלמד את טכניקת אלכסנדר, אבל מבחינת העקרונות, מרכז הכובד והתחושה שאמורה להיות בגוף אפשר לנסות ולפעמים זה מצליח (5).

 

שיטת אלכסנדר ומסאג' - Rita Corell

עוסקת במסג' 23 שנה בנברסקה. למדה את טכניקת אלכסנדר במשך 6 שנים

עבודה עם עקרונות הטכניקה – עזר בשחרור דפוס הרגלי מתח

אני משתמשת בעקרונות הטכניקה כדי לגלות דפוסי שימוש יותר קלים לעצמי ולעזור למטופלים בהכוונה ובכיוונים במשך המסג' .

עבודה עם עקרונות שיטת אלכסנדר בטיפולי המסג' שיפרו את החופש בכל גופי דבר שעוזר למטופלים לשחרר את דפוס הרגלי המתח שלהם ביתר קלות.

למגע אופי של שיתוף פעולה וטכניקת אלכסנדר מסייעת לי לשמור על עצמי חופשייה כמה שאפשר בזמן עבודה עם מטופל, אני מאפשרת לו מרחב חופשי להיות בו, ועוזרת לו להימנע מלהמשיך בהרגלי האחזקה. אני גם מסוגלת לשחרר אי-נוחות ומתח בגופי בזמן עבודה.

עבודה עם הגוף בשלמות

בשימוש בעבודה בשיטת אלכסנדר לא רק המגע ועבודת המסג' שלי השתפרה עם הזמן, אלא גם גופי עבר שינויים חיוביים: הוא הרבה יותר פתוח ונינוח ולמדתי איך לעבוד איתו בשלמות מבחינה ארגונומית במקום להפעיל לחץ במקומות בודדים וליצור מתח עצום וסיכוי לפגיעה.

אחרי 23 שנה כמסג'יסטית אני לומדת דרכים חדשות לעבוד עם דפוסי הרגלים ישנים ולשנות אותם.

טכניקה שכל מטפל יכול להפיק ממנה תועלת – גם רופאים, אחיות ואחרים

השימוש בשיטת אלכסנדר שיפר את איכות התפקוד שלי אשר משפר את איכות המגע שהמטופל מקבל. הוא גם שחרר אותי בעבודה ויש לי פחות כאבי כתפיים, מפרק יד וגב תחתון.

בעזרת שיטת אלכסנדר הבחנתי במתנה האמיתית של היופי שבלהיות במגע עם הגוף שלי תחילה.

זוהי הסיבה שאני מרגישה שעל שיטת אלכסנדר להיות לא רק חלק מלימודי המשך למסג'יסטים, אלא עליה להיכלל בתוכנית הלימודים של לימודי המסג', ולמעשה היא מתאימה לכל מטפל: לרופאים, לאחיות, ליועצים וכדומה. יישום עקרונות הטכניקה מאפשר לעבודת המטפל להיות יותר עדינה ולמטופל יותר קל לקבלה (6).

המטפלים מספרים מניסיונם האישי !

כדאי לכם !

התקשרו אליי או כתבו לי מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!

טל: 054-6305672
דואל: [email protected]
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
 הוד השרון

הערות

  1. ראיון עם גדי טנא ב-13 במרץ 2006 בקליניקה שלו "ספורטנא" בהוד-השרון [email protected]


פורסם ב‏יום שני ‏01 ‏מאי ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?