ספרי השלישי: "כואב, אבל פחות: מדריך מעשי להתמודדות עם כאב" - יצא לאור! פרטים במה חדש           •            ספרי השני: "מכאב לצמיחה: מדריך לשינוי והצלחה" - יצא לאור! פרטים במה חדש?           •            מאמר חדש בדף המאמרים: איך נסביר את שיטת אלכסנדר לסביבה?           •            בדף הבית סרטון על אודות שיטת אלכסנדר והאימון האישי, בדף הספרות ראיון בערוץ 2 על אודות ספרי הראשון           •            אני מציעה אימון אישי להתמודדות עם כאב - פרטים במה חדש?           •            בהוד השרון - שילוב של שיטת אלכסנדר עם האימון האישי (קואצ'ינג) - פרטים במה חדש?           •            בספרי "מפריצת דיסק לפריצת דרך : ממשבר להתחלות חדשות" טיפים לשינוי איכות חייכם - מכאב להחלמה, ממשבר להתחלה חדשה ולהיות מאושרים - פרטים במה חדש?           •            הרצאות - סיפורי האישי, הדגמות והתנסות בשיטת אלכסנדר ושילובה עם האימון האישי           •           
 


מאמרים




יציבה ושיטת אלכסנדר


יציבה טובה חשובה לצעירים ולמבוגרים כאחד. יציבה נכונה היא הדרך הבטוחה למניעת כאבי גב והיא משדרת לסביבה הרגשה טובה ומקרינה ביטחון עצמי.

שיטת אלכסנדר מזוהה בציבור עם יציבה נכונה, ואכן היא יכולה לעזור גם לכם לשפר את יציבתכם.

יציבה היא הבסיס לתנועה משוחררת וטבעית של הגוף

אפתח בהגדרת המילה "יציבה" ואני מודה לד"ר גיל זולברג על הגדרתו בספרו "יציבה ותנועה" ומרשה לעצמי באישורו להסתייע בה ולצטטה כי לדעתי היא הכי מתאימה: "יציבה ... תהליך דינמי ומורכב המושפע ומשפיע על מכלול של תחומים באישיות האדם... על פי רוב התנועה נתפסת כמשהו זורם ודינמי, והיציבה – כמצב סטטי המאופיין בחוסר תנועה, אולם תפיסת היציבה כגורם עצמאי שאינו קשור לתפקוד הכללי של מערכת התנועה, מוטעית מיסודה. המילה "יציבה" (posture) פירושה מצב שבו הגוף כולו או חלקו מוחזק בצורה זו או אחרת. מכאן ברור שאורגניזם "רב איברי" ודינמי כגוף האדם אינו יכול להיות מוגדר כבעל יציבה אחת. הוא מגיע להרבה מצבים, ולעיתים נדירות מחזיק באחד מהם לאורך זמן..." הגדרה נוספת ליציבה הגדיר רוף (Roaf'1978) כ"מצב זמני" שבו הגוף נמצא בהכנה לתנוחתו הבאה, לפיכך עמידה סטטית אינה יציבה "אמיתית" כיוון שאנו נמצאים בה רק לעיתים נדירות"*. טכניקת אלכסנדר עוסקת ביציבה דינמית כאשר היציבה היא הבסיס לתנועה משוחררת וטבעית של הגוף.

ילדים הם הדוגמה ליציבה טבעית ונכונה

גוף האדם "עוצב" לנוע בתאום עם כוח המשיכה. על ילדים קטנים אפשר לראות כיצד אמור הגוף לפעול מלכתחילה: הם אינם משקיעים שום מאמץ בתנועתם, הם נראים חופשיים וזקופים ותנועתם טבעית וקלילה.

מהי יציבה טובה?

היציבה הטובה מנקודת מבטה של שיטת אלכסנדר היא היציבה עימה אנחנו נולדים – יציבה קלה, זורמת ובמאמץ שרירים מועט כדי לאפשר לתנועה להתקיים בנוחות. תחילתה של כל תנועה היא תמיד עם הראש – הראש מוביל והגוף הולך בעקבותיו. הראש צריך לנוע בחופשיות על הצוואר כשהוא נמצא באיזון עדין בקצהו העליון של עמוד השדרה, ואינו לוחץ עליו. תנועת הראש היא חלק חשוב ליציבה טובה חסרת מאמץ.

איך מתקלקלת היציבה?

נשאלת השאלה איך מתקלקלת היציבה הנהדרת שקיבלנו מן הטבע? עם השנים רובנו מתרגלים לכופף את עמוד השדרה כדי להזיז את הראש. הבעיה היא שרובנו מקשיחים את הצוואר בכל פעולה שאנחנו עושים, ואז שרירי הצוואר אינם מאפשרים לראש לנוע בחופשיות. הערכת התחושה שלעיתים היא בלתי אמינה היא זאת שגורמת לנו להקשיח את הצוואר.

יציבה לקויה מאופיינת לרוב בדפוסי תנועה לקויים

בראייתה של טכניקת אלכסנדר יציבה לקויה מאופיינת לרוב במודעות גופנית נמוכה ובדפוסי תנועה לקויים, זוהי יציבה שמשוכה למטה. השרירים הם שמושכים למטה: שרירי הצוואר, הגרון ושרירי הלחיים, שרירי החזה, שרירי הבטן ואפילו שרירי הרגליים.

ההמלצה המקובלת

העצה שאנו מקבלים בדרך כלל לתיקון יציבתנו היא לשבת או לעמוד זקוף, ובמידה שהגב והכתפיים חלשים מדי – לחזק אותם, כלומר להתחיל בסדרת תרגילים לחיזוק השרירים. חיזוק שרירים במצב זה בתפיסתה של טכניקת אלכסנדר אינו יעיל, ואף עלול להזיק היות ששרירי הגב כבר ממילא עובדים קשה מדי, וזוהי הסיבה שהם לא מרגישים חזקים דיים. כשמאמצים את השרירים כדי להיות באמת זקופים וכדי שהתוצאה החזותית תהיה "יציבה טובה" רובנו נעשים מקובעים, נוקשים וחסרי תנועה, אנחנו מתעייפים - אחרי הזדקפות כזאת למשך 10 דקות סביר להניח שנשקע חזרה בכיסא ו"ננוח" ממאמצינו ואחרי פרק זמן ארוך יותר המאמץ יסתיים בכאב גדול. נשאלת כמובן השאלה האם בכלל יש אפשרות להחזיק יציבה כזאת במשך כל היום?

יש למצוא פתרון יותר טוב – לימוד שיטת אלכסנדר לשיפור היציבה

כדי להיפטר מהיציבה השפופה ומהכאב יש למצוא פתרון יותר טוב, ולהגיע ליציבה חסרת מאמץ אשר הולכת יד ביד עם ערנות ועם מודעות לתנועה ופחות עם הסתמכות על התחושה. יש לעצור את הפעולה השגויה, ולאפשר את התנועה גם אם היא מורגשת שגויה. הרגשת האי-נוחות נגרמת בגלל הערכת התחושה הבלתי אמינה שלנו כי זהו ההרגל השגוי שהפך להיות קבוע ואינסטינקטיבי כביכול והוא המוכר, הנוח והבטוח ואליו נטייתנו לחזור. תהליך זה אפשר ללמוד בשיעורים לשיטת אלכסנדר. זוהי שיטה שעוזרת לאנשים ללמוד איך לשפר את היציבה ואת ההתנהלות היומיומית שלהם.

מטרת הטכניקה – זיהוי הרגלי יציבה שגויים ותיקונם

מטרתה של שיטת אלכסנדר לעזור לכם לזהות את הרגלי היציבה השגויים, ולתקן אותם. רובנו בדרך כלל איננו מודעים להרגלים אלו: הדרך שבה יושבים, עומדים או הולכים – מה שרגילים לעשות ומרגיש נכון, אלא שזה לעיתים קרובות שגוי. הטכניקה תעזור לכם להבחין בהבדל ולהיות מודעים לתנועותיכם. תשומת הלב בשיעור לטכניקת אלכסנדר ממוקדת ביחסים בין הצוואר לבין שאר עמוד השדרה כדי לאפשר לראש לנוע בחופשיות, שחרור הצוואר מעודד את עמוד השדרה כולו להפחית את הלחץ והדחיסה שלו, ויוצר מרחב יותר גדול למערכות הפנימיות בגוף ולתפקוד יותר יעיל של כל הגוף. הטכניקה תלמד אתכם לעצור, להכיר בשגוי ולבחור לא לעשותו, ואז מתקיימת היציבה הנכונה מעצמה והלומד חווה תחושה חדשה של קלות ונוחות בכל תנועותיו .

לכל אחד יש את האפשרות "לשחזר" את היציבה והאיזון המקוריים. בלימוד שיטת אלכסנדר אפשר ללמוד לעורר את רפלקס היציבה שטבוע בנו מלידתנו ולתפקד ללא כאב, בקלות ובחן.

עליכם רק לתת לעצמכם את ההזדמנות לחזור לתנועה החופשית והטבעית שהייתה לכם כילדים – רוצים?

התקשרו אליי או כתבו מייל לקביעת מועד לשיעור בהוד השרון
ובואו!


טל: 054-6305672

דואל: [email protected]
גילעד סטודיו לשיטת אלכסנדר ולאימון אישי - אתי סהר
הוד השרון

 

* זולברג, גיל (2004), יציבה ותנועה ליקויי יציבה ומגבלות במערכת התנועה אבחון מניעה וטיפול.
  אתר האינטרנט: http://www.solberg.co.il



פורסם ב‏יום ראשון ‏01 ‏ינואר ‏2006

^ לראש הדף


 
     מאמרים:
חיפוש:
     התפתחות אישית
     שינוי הרגלים
     יציבה לקויה
     עמידה זקופה
     הליכה טבעית
     כאבי גב
     פריצת דיסק
     עקמת
     כאבי צוואר
     פגיעות ברך
     שיווי משקל
     ישיבה ארוכת שעות
     עבודה מול מחשב
     בעיות נשימה
     הריון ולידה
     ילדים ומתבגרים
     חגורת כתפיים
     צרכים ייחודיים
     גיל הזהב
     כאב כרוני
     לחץ וחרדת בחינות
     אוסטאופרוזיס
     אסתמה
     דלקת פרקים
     פרקינסון
     כושר גופני
     ריקוד, דרמה וספורט
     לספורטאים
     לטיפול בפגיעות ספורט
     מוזיקאים ונגנים
     למשתמשים בקול
     הפרעות בדיבור וגמגום
     כלי עזר למטפלים
     השלמה לשיטות אחרות
     טיפים בשיטת אלכסנדר
     איך נסביר את השיטה?